Jongeren en Mobiliteit toont mobiliteitsbeleving jongeren 20 nov 2015

    Jongeren van 15 tot en met 24 waren tot nu toe gek genoeg een vrij onbekende groep onder de verkeersdeelnemers. Hun gedrag werd wel geregistreerd, maar waarom ze dit gedrag vertoonden was vaak niet duidelijk, terwijl dat wel een belangrijke factor kan zijn in het nemen van de juiste beleidskeuzes. Met het verschijnen van Jongeren en Mobiliteit komt daar verandering in. Het rapport is geschreven door Goudappel en Youngworks in opdracht van een collectief van overheden.

    Verschillen

    Dé jongere bestaat niet, dat is de belangrijkste conclusie van het rapport. Er zijn grote verschillen in de leeftijdsgroepen en in de mogelijkheden, bijvoorbeeld door het bezit van een scooter, rijbewijs of auto. Daarnaast spelen omgevingsfactoren zoals het wonen in de stad of op het platteland een rol.

    Trein

    Voor het onderzoek is met 1581 jongeren van 15 tot en met 24 jaar gesproken. Uit de resultaten blijkt dat de mobiliteit onder jongeren afneemt. Dat komt omdat jongeren vaker in de stad wonen, waar ze minder kilometers hoeven te maken. Ook zijn er simpelweg minder jongeren, waardoor hun aandeel in de totale mobiliteit afneemt. Onderverdeeld naar vervoermiddel laat alleen de trein groei zien, het gebruik van alle andere vervoermiddelen neemt af tussen 1995 en 2009.

    Segmenten

    Op basis van het onderzoek zijn jongeren gesegmenteerd in vijf groepen: behoedzame soloreizigers, onbevangen verkeersdeelnemers, statusgerichte levensgenieters, pragmatische bewegers en onafhankelijke idealisten. De indeling in segmenten kan helpen bij bijvoorbeeld campagnes om jongeren te verleiden om vaker de fiets of de trein te gebruiken.

    Niet delen

    Opvallend is dat jongeren conservatiever zijn dan we denken. Af en toe een auto lenen van een vriend dat kan wel, maar een auto delen met een wildvreemde via een app gaat de meeste jongeren echt een stap te ver. OV-liefhebbers zijn ze niet echt; veel jongeren reizen met het ov omdat het noodzakelijk is om zich te verplaatsen. Ze vinden het ov maar duur. Het klopt dat jongeren steeds minder vaak een auto bezitten. Dat is echter te verklaren doordat jongeren langer studeren en pas later settelen. Een ruime meerderheid van de jongeren verwacht op hun dertigste een auto te bezitten.


     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW