Spitsmijden bij renovatie Maastunnel 3 mei 2017

    Een pakket van zes diensten moet automobilisten uit de spits lokken tijdens de gedeeltelijke afsluiting van de Rotterdamse Maastunnel komende zomer.

    Een spitsmijdenproject waarbij deels met een financiële beloning en deels met een puntensysteem wordt gewerkt, een Verkeer Alert Service met verwachte vertraging zodat reizigers weten wanneer het druk is in de stad en publiekstrekkers die tijdens de avondspits open blijven; samen met nog drie andere diensten zijn dit de uitkomsten van de aanbesteding Maastunnel door De Verkeersonderneming. In totaal moet dit pakket zorgen voor dagelijks 2.400 spitsmijdingen in Rotterdam tijdens de renovatie van de Maastunnel.

    Maastunnel

    Vanaf 3 juli 2017 tot de zomer van 2019 is de tunnelbuis van noord naar zuid van de Maastunnel gesloten. Dagelijks maken 60.000 autovoertuigen gebruik van deze tunnel. De afsluiting zorgt er dus voor dat circa 30.000 automobilisten op een andere manier op hun bestemming moeten komen. Om ervoor te zorgen dat Rotterdam bereikbaarheid blijft, werken de gemeente Rotterdam en De Verkeersonderneming samen om zoveel mogelijk mensen te verleiden om met de fiets, de Watertaxi, de Waterbus, de tram of de bus te gaan of te kiezen voor een ander tijdstip van reizen.

    Rotterdam bereikbaar

    De gemeente Rotterdam zet een omvangrijk pakket aan maatregelen in om Rotterdam tijdens de renovatie van de Maastunnel bereikbaar te houden. Voor mobiliteitsmanagement werkt de gemeente Rotterdam samen met De Verkeersonderneming aan een aanbesteding. Winnaar ARS T&TT biedt samen met een aantal partners diensten aan die aansluiten bij de gestelde doelen.

    Zes diensten

    ARS&TT ontwikkelde een pakket van zes diensten. Ten eerste is er eem spitsmijdenproject voor wie regelmatig gebruik maakt van de Rotterdamse oeververbindingen. Dit project duurt maximaal één jaar en is een combinatie van een financiële beloning en een puntenspaarsysteem. De Verkeer Alert Service moet ervoor zorgen dat reizigers goed geïnformeerd op weg gaan en weten ze wanneer het druk is in Rotterdam.

    Blijdorp

    Met werkgevers in Rotterdam Noord wordt gekeken of werknemers verleid kunnen worden de auto tijdens de spits te laten staan. Hierbij wordt gebruik gemaakt van bestaande alternatieven én wordt gekeken welke nieuwe vervoermiddelen wenselijk zijn (zoals deelfietsen of deelauto’s). Hierin wordt samen gewerkt met het platform TURNN. Eén van de partners is de Rotterdamse vervoerder RET. Met hen wordt samen gewerkt om het gebruik van ov te promoten. Ook worden er bijvoorbeeld met Diergaarde Blijdorp worden gesprekken gevoerd om te kijken of zij de openingstijden kunnen verruimen tot na de avondspits. Vanaf de zuidkant van de Maas wordt een zogenoemde vervoershub gecreëerd waarbij mensen gebruik kunnen maken van deelfietsen en deeltaxi’s.

    Verkeersonderneming

    De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Milieu/Rijkswaterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.

     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW