Hands-free bellen in de auto leidt net zo af als gewoon bellen 22 jun 2016

    Uit het onderzoek blijkt dat automobilisten die een gesprek hadden, waarbij hun visuele verbeelding werd geactiveerd, minder gevaren op de weg opmerkten. Daarnaast zagen de onderzoekers ‘visual tunnelling’ bij de bestuurders die waren afgeleid door een telefoongesprek. Ze hadden de neiging om hun ogen te concentreren op een klein, centraal gebied recht voor hen. Daardoor misten  ze bepaalde gevaren, ook als die recht voor hen waren. De oogbewegingen van automobilisten die niet waren afgeleid, besloegen een veel groter gebied. Het hele onderzoek is te lezen in Transportation Research.

    Visueel vermogen

    Voor het onderzoek hielden de psychologen uit Sussex experimenten waarbij de deelnemers een digitale taak moesten uitvoeren. Tijdens het experiment werd de ene groep participanten niet afgeleid, terwijl de andere groep werd afgeleid met vragen. De helft van deze groep kreeg vragen waarbij het visuele vermogen werd aangesproken (is een bankbiljet van tien pond groter dan een bankbiljet van een pond?), en de andere helft kreeg vragen waarbij dat niet gebeurde (heeft een schrikkeljaar 366 dagen?). Alle afgeleide participanten waren langzamer dan de participanten die niet afgeleid werden, en zagen minder gevaren in hun taak. De groep participanten die vragen kreeg waarbij het visuele vermogen werd aangesproken, maakte de meeste fouten.

    Telefoon uit

    Onderzoeker dr. Graham Hole, docent psychologie aan de universiteit van Sussex: “Hands-free bellen kan net zo veel afleiden als gewoon bellen, omdat de bestuurder zich gaat voorstellen waar hij over praat. Dat betekent niet dat we groen licht geven voor het gebruik van hand-held telefoons tijdens het autorijden. De enige veilige telefoon in de auto is een telefoon die uitstaat.”

     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW