Slooppremie en milieuzone dringen aantal oude diesels terug 4 jul 2017

    Het instellen van sloopregelingen voor oude dieselauto’s en milieuzones werkt. In Rotterdam is het aantal oude dieselauto’s sterk gedaald.

    Het aantal personen- en bestelauto’s op diesel met een bouwjaar voor 2001 is in tien jaar tijd met 34 duizend gedaald tot 155 duizend voertuigen. Deze daling is verreweg het grootst in de gemeenten Utrecht en Rotterdam, die een milieuzone hebben ingesteld. Dit meldt het Centraal Bureau voor Statistiek op basis van cijfers van de Rijksdienst voor Wegwerkeer.

    Sloopregeling

    De afgelopen jaren namen een aantal grote steden maatregelen om oude dieselvoertuien uit hun binnensteden te weren. De gemeente Utrecht voerde in 2014 een sloopregeling in, en in 2015 een milieuzone, Rotterdam volgde een jaar later.
    De daling van het aantal oude dieselvoertuigen is het grootst in Rotterdam. Sinds maart 2014 geldt hier een sloopregeling die nog tot eind 2017 loopt. Sinds begin 2016 is in Rotterdam een milieuzone voor oude dieselauto’s van kracht en is het aantal voertuigen bijna gehalveerd tot 2200 stuks. Vergeleken met 2010 is de daling 86 procent. In Utrecht daalde het aantal oude dieselvoertuigen iets minder spectaculair, maar met 1500 voertuigen op 1 januari 2017 heeft Utrecht wel het laagste aantal oude dieselvoertuigen van de grote steden.
    In andere zeer sterk verstedelijkte gemeenten daalde het aantal diesels met 21 procent. Over heel Nederland daalde het aantal oude dieselvoertuigen met achttien procent.

    Oude dieselvoertuigen

    In Amsterdam en Den Haag hanteren nog geen milieuzones voor personen-en bestelauto’s. Het aantal oude diesels nam begin 2017 in deze steden af met respectievelijk 24 procent en 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. In Amsterdam staan met 5500 voertuigen de meeste oude dieselvoertuigen geregistreerd.
     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW