Concept P+Fiets slaat aan 27 jul 2016

    Steeds meer gemeenten onderzoeken de mogelijkheid voor een P+Fiets-locatie. Daarmee willen ze vertragingen bij het reizen voorkomen en parkeerproblemen oplossen.

    Na de succesvolle lancering van de uitgave P+Fiets in februari 2016 is de belangstelling voor dit concept snel toegenomen. Aanvankelijk was de insteek om vanuit het Beter Benutten programma bij te dragen aan betere bereikbaar van de twaalf Beter Benutten regio’s, maar het blijkt dat veel meer gemeenten belangstelling hebben voor een parkeerplaats met fietsen. Dit succes is mede te danken aan samenwerking met de ANWB, die kansrijke gemeenten aanmoedigt hiermee aan de slag te gaan. Dat meldt Beter Benutten.

    Tien gemeenten

    Inmiddels onderzoeken de gemeenten Apeldoorn, Zwolle, Deventer en Haarlem de mogelijkheden voor P+Fiets. Dit gebeurt met behulp van de mobiliteitsscan. Dit instrument bepaalt de kansrijkheid van bestemmingen, corridors en overstaplocaties voor P+Fiets. Op grond van deze scan kan een eerste concept worden opgeleverd. Deze concepten kunnen vervolgens met de lokale werkgevers besproken worden. Als werkgevers geïnteresseerd zijn in P+Fiets kunnen krijgen ze vanuit CROW en het programma Beter Benutten hulp bij het vinden van een geschikte marktpartij voor de exploitatie van P+Fiets. Inmiddels hebben ook gemeenten Zaandam, Wageningen, Leiden, Gouda, Nijmegen en Zutphen zich gemeld en belangstelling getoond.

    Succes

    P+Fiets combineert de voordelen van de auto en de fiets op een slimme manier. Je rijdt met de auto naar de rand van de stad, parkeert deze en gaat met de fiets verder naar het stadscentrum.  daarmee voorkomen de gebruikers veel extra reistijd, want 70% van de vertragingen vindt plaats binnen de bebouwde kom. Daarnaast kan P+Fiets veel parkeerproblemen in de binnenstad voorkomen. Tenslotte draagt P+Fiets bij aan het verminderen van het aantal auto’s in de binnenstad, wat goed is voor het leefklimaat en de luchtkwaliteit.

    Geen ov nodig

    P+Fiets is een alternatief voor P+R, omdat de reiziger meteen zijn weg kan vervolgen in plaats van te wachten op een bus of trein. Bovendien is de fiets een makkelijke manier om alle locaties in de binnenstad te bereiken. Voor het bedrijfsleven en gemeentes is het interessant dat P+Fiets op vrijwel elke plek gerealiseerd kan worden, en niet afhankelijk is van een ov-verbinding. De door CROW uitgegeven P+Fiets leidraad geeft een overzicht van de maatschappelijke voordelen, de aanpak en succes- en faalfactoren P+Fiets.

     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW