Campagne vraagt aandacht voor autobanden 6 jul 2016

    60% Van de Nederlanders rijdt met een te lage bandenspanning, wat onder andere voor meer slijtage en een langere remafstand zorgt. Een campagne vraagt automobilisten meer aandacht aan hun banden te besteden.

    Vanaf 20 juni staat de publiekscampagne Kies de Beste Band in het teken van bandenspanning. Autobanden lopen altijd langzaam leeg. Daar is niets aan te doen. In Nederland rijdt maar liefst zestig procent van alle auto’s met een te lage bandenspanning. Dit kan per jaar per auto oplopen tot wel €150 aan extra brandstof, zorgt voor snellere slijtage, meer luchtvervuiling, meer verkeerslawaai en meer ongelukken.

    Tegoedbon

    Met de campagne vragen ANWB, Band op Spanning, Bovag, NSG, Pluk, RAI, RecyBEM, VACO en VNR automobilisten om beter op hun banden te letten. Automobilisten worden op de campagnewebsite geattendeerd door middel van onder andere sociale media, advertenties in Google en digitale borden boven en langs de snelweg. Op de campagnewebsite kunnen bezoekers met een kort testje hun bandenkennis opvijzelen en maken ze kans op een iPad. Alle deelnemers aan de test krijgen een tegoedbon om hun bandenspanning te laten testen bij de garage. Op de site is, behalve informatie over bandenspanning, ook informatie te vinden over bijvoorbeeld winterbanden.

    Remafstand

    Rijden met banden die voldoende op spanning zijn, heeft veel voordelen. Zo hebben banden op spanning meer grip, waardoor de remafstand korter is. Banden op spanning zijn zuiniger, want de rolweerstand van de band bepaalt maar liefst twintig procent van het brandstofgebruik. Hoe groter de rolweerstand van de band is, hoe hoger het brandstofgebruik en daarmee de CO2-uitstoot van de auto.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW