Werkgevers stimuleren verantwoorde mobiliteit 21 jul 2015

    Werkgevers nemen steeds vaker het voortouw om hun werknemers alternatieven te laten vinden voor de dagelijkse file. Er zijn steeds meer succesvolle projecten op het gebied van woon-werkverkeer, en daarmee steeds meer kennis over wat wel en niet werkt om werknemers uit de file en uit de auto te krijgen. De e-bike speelt daar een belangrijke rol in.

    De meeste werknemers hebben genoeg redenen om elke dag in dezelfde file aan te sluiten: de werklocatie is te ver van de bus, met het ov moeten ze vier keer overstappen en het is te ver om te fietsen. Het zijn allemaal begrijpelijke afwegingen. Steeds meer werkgevers zoeken daarom zelf naar oplossingen om het gedragspatroon van hun werknemers te doorbreken. De motieven daarvoor zijn divers; van de hoge kosten van een parkeerterrein of lease-auto's tot het feit dat fietsende werknemers iets gezonder zijn. Veel werkgevers hebben al stappen gezet op het gebied van het Nieuwe Werken, maar vaak blijkt deze flexibiliteit net niet genoeg om de werknemers over te halen om hun gedrag echt te veranderen.
     

    Publiek-privaat

    Om dat te bewerkstelligen zijn vaak verdergaandere maatregelen nodig, of dat nou gaat om het verstrekken e-bikes, een eigen pendelbusje of een stimuleringsactie. Voor veel werkgevers is dat een prijzige investering, en vaak is er een zekere vorm van medewerking door de overheid nodig. Bovendien missen werkgevers vaak de kennis om deze acties tot een succesvol einde te brengen. Publiek-private samenwerking blijkt in dit geval vaak een uitkomst; zeker als verschillende bedrijven en de overheid hun krachten, kennis en middelen bundelen, kan dat mooie resultaten opleveren. Reiskostenblog maakte een overzichtelijk mini-dossier van een aantal projecten op het gebied woon-werkverkeer waarin publiek-private samenwerking een rol speelt.
     

    Projecten

    Een van de projecten in het dossier is Gastvrij Bereikbaar Delft, een initiatief van de gemeente Delft, het Stadsgewest Haaglanden en de TU Delft. Het programma bevat onder andere 35 deelfietsen die te reserveren zijn met de mobiele telefoon via het platform Link2D. Bij de reservering ontvang je een code waarmee je de fiets van het slot kunt halen. Met dezelfde app kan de gebruiker ook kiezen voor een e-bike, een e-scooter of een e-shuttle als er meer personen vervoerd moeten worden. Het is de bedoeling dat Delft-Zuid en de Campus hiermee beter bereikbaar worden.
    Een ander voorbeeld is het project Samen Schakelen, dat onder de paraplu van Beter Benutten werd uitgevoerd door Slim Reizen Stedendriehoek. Deelnemers konden een deel van het aankoopbedrag van hun nieuwe fiets terugkrijgen, mits ze inderdaad op de fiets kwamen. De actie trok 2100 deelnemers van 153 bedrijven en leverde een besparing van ongeveer 9000 autoritten in de spits per week.
     

    Op de e-bike

    De e-bike speelt een steeds belangrijkere rol in acties om reisgedrag te veranderen. Voor wie fietsen naar het werk te ver vind, of bang is bezweet aan te komen, is de e-bike een ideale oplossing. Het CROW ontwikkelde een leaflet met informatie over de mogelijkheden van de e-bike. De factsheet bevat niet alleen tips om mensen op de e-bike te krijgen, maar ook om te zorgen dat ze de e-bike blijven gebruiken. Een goede, afgesloten fietsenstalling voor de dure e-bikes is bijvoorbeeld al een mooie stap op weg.



     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW