Sla rechtsaf in New York 31 jul 2015

    Als de navigatiesoftware van Google Maps mensen niet linksaf, maar rechtsaf laat slaan, voorkomen we een flink aantal verkeersongevallen, bedachten de New Yorkse gemeenteraadsleden Brad Landers en Ydanis Rodrigeuz. In hun brief aan Google van 1 juli vragen ze Google om twee aanpassingen in de veelgebruikte navigatiesoftware Google Maps. Ten eerste verzoeken ze Google om een optie voor vrachtwagenbestuurders om 'stay on truck route' aan te vinken. Daarnaast vragen ze om het aantal adviezen om linksaf te slaan tot het minimum te reduceren.


    Engineering

    De brief past in Vision Zero, het verkeersveiligheidsprogramma van de New Yorkse burgemeester Bill De Blasio, Hij beschouwt verkeersongevallen als een gezondheidsprobleem en wil het aantal doden in het woelige New Yorkse verkeer terugbrengen tot nul. Daarbij werkt de stad met drie E's: education, enforcement en engineering. Tot nu toe bestonden maatregelen op het gebied van engineering vooral uit infrastructurele aanpassingen, zoals fietsstroken en vluchtheuvels. Met de brief aan Google slaan de twee gemeenteraadsleden een nieuwe weg in.


    Onbeschermd linksaf

    Stoplichten in New York staan doorgaans onbeschermd linksaf slaan toe. Dat betekent dat automobilisten bij linksaf slaan, rekening moeten houden met tegemoetkomend verkeer. Daarbij moeten ze ook letten op overstekende voetgangers en passerende fietsers. Uit een studie uit 2013 blijkt dat 9% van de automobilisten dat niet doet. Ook blijkt dat het sein om linksaf te mogen slaan vaak moet worden gedestilleerd uit een wirwar van signalen en symbolen die automobilisten in de verkeerschaos van New York moeten verwerken. Rodrigeuz: “De belangrijkste doodsoorzaak kinderen onder de dertien is niet armoede of geweld, maar verkeersongevallen.”


    Ongelukken

    Afgelopen jaar stierven 17 voetgangers en drie fietsers door ongevallen veroorzaakt door linksaf slaande auto's. Daarmee heeft New York het hoogste aantal doden door linksaf slaan van de VS, volgens een rapport van WNVC-reporter Kate Hinds. Een logische oplossing zou zijn om te werken met voorsorteerstroken en aparte stoplichten voor linksaf slaan. Volgens de voorzitter van de commissie Verkeer in de New Yorkse gemeenteraad is dit echter niet mogelijk.
     

    Luchtkwaliteit

    Bezorgdienst UPS laat haar chauffeurs al drie keer rechtsaf slaan in plaats van een keer links. Het nadeel daarvan is dat het meer brandstof kost, en voor meer luchtvervuiling zorgt. Juist die luchtkwaliteit is een ander ernstig probleem van het New Yorkse verkeer.


    Linksaf is spannend

    Ook in Nederland is de kans op een ongeluk bij linksaf slaan groter dan bij rechtsaf slaan. Linksaf slaan zorgt voor complexere situaties dan rechtsaf slaan, waarbij onze hersenen meer informatie moeten verwerken om de juiste beslissing te nemen. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zegt daarover tegen NOS; “Daardoor vinden veel mensen linksaf slaan spannend. Maar ik vraag me af of meer mensen naar rechts sturen een goed idee is. Je neemt meer verantwoordelijkheid van de automobilist af. Opletten en niet te hard rijden moet te norm zijn

    Google heeft nog niet gereageerd op de brief.
     

    DSC02548-(1).JPG

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW