Rotterdamse wens om schone lucht geen reden tot gedragsaanpassing. 31 jul 2015

    Het is heel belangrijk dat de luchtkwaliteit in de stad verbetert, vindt 68 procent van de Rotterdammers. Dat blijkt uit de jaarlijkse OmnibusenquĂȘte, die de stad elk jaar onder haar inwoners houdt. Hierin worden Rotterdammers ondervraagt over beleidsthema's als veiligheid, duurzaamheid en verkeer.
     

    Fietsen en e-bikes

    De respondenten kijken echter vooral naar de gemeente en het bedrijfsleven om wat aan de luchtkwaliteit te doen. Bijna de helft van de respondenten geeft toe dat ze zelf meer kunnen doen aan de verbetering van de luchtkwaliteit, maar blijkbaar  komt het er niet van. Dat fietsen een goede oplossing is om de uitstoot van uitlaatgassen te bevorderen is bekend. Bijna 80 procent van de respondenten geeft aan dat ze vanwege de luchtkwaliteit meer zouden willen fietsen dan ze nu doen, maar ook hier geldt; het komt er niet van. Ook de verkoop van e-bikes  stagneert in Rotterdam.
     

    Gemeentebeleid

    De gemeente Rotterdam zegt fietsen in de stad meer te gaan promoten en te faciliteren. Daarnaast stelt de stad een milieuzone in; vanaf 2016 worden dieselauto's van voor 2001 en benzine-auto's van voor 1992 niet meer toegelaten in het centrum en op toegangswegen naar het centrum. De gemeente ziet de uitkomsten van de enquĂȘte als draagvlak voor haar beleid. Het is de bedoeling dat Rotterdam het roetgehalte in de lucht in 2018 met veertig procent heeft teruggebracht.
     

    Gedragsmaatregelen

    Waarom de Rotterdammers wel waarde hechten aan schone lucht, maar niet tot actie overgaan om de luchtkwaliteit te verbeteren, wordt niet duidelijk uit het Omnibusonderzoek. De onderzoeksuitkomsten suggereren wel dat in elk geval een deel van de Rotterdammers vatbaar zou zijn voor een gedragsverandering. Met nader onderzoek om deze groep beter te leren kennen en daarop gebaseerde slimme maatregelen zijn er zeker kansen om meer Rotterdammers bijvoorbeeld op de fiets te laten stappen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW