Amsterdamse mobiliteit in beeld 12 jan 2017

    Fietsen is het populairste vervoermiddel onder Amsterdammers, ook al is met name het fietsen op drukke verkeersknooppunten vaak stressvol. Dat blijkt uit de Amsterdamse Thermometer van de Bereikbaarheid, en de bijbehorende infographic.

    Amsterdam wordt steeds drukker, en dat zorgt voor meer mobiliteit. Hoe Amsterdammers zich verplaatsen blijkt onder andere afhankelijk van hun leeftijd, opleidingsniveau en hun woonlocatie. Dat en meer is te lezen in de Amsterdamse Thermometer van de Bereikbaarheid. De Amsterdamse Thermometer van de Bereikbaarheid is een jaarlijkse monitor van de gemeente Amsterdam waarin informatie over mobiliteit en bereikbaarheid wordt gebundeld. De Thermometer is een uitgave van de gemeente Amsterdam.

    Groei

    Het aantal inwoners van Amsterdam steeg tussen 2014 en 2015 met twee procent, net als het aantal banen. Banen zijn vooral geconcentreerd in het centrum, en rond een aantal grote stations, zoals Bijlmer-ArenA en Amsterdam Zuid. Daarnaast groeide het aantal ZZP-ers in deze periode met 24 procent. De hoofdstad trekt bovendien steeds meer toeristen; het aantal hotelovernachtingen steeg tussen 2014 en 2015 met drie procent. Het gebruik van AirBnb steeg zelfs met driehonderd procent tussen 2013 en 2014. Op een gemiddelde werkdag in 2015 worden er in Amsterdam dan ook twaalf miljoen kilometers afgelegd.

    Stressvol

    Amsterdammers zijn steeds meer gaan fietsen. 36 procent van de verplaatsingen gaat per fiets, tegen 24 procent per auto. Halverwege de jaren negentig was dat nog 24 procent en 29 procent. Hogeropgeleiden fietsen het meest, en bezitten ook het vaakst een fiets. In totaal telt Amsterdam 847.000 fietsen op 442.693 huishoudens. Inwoners van het Centrum fietsen het meest; 62 procent van hun verplaatsingen gaat per fiets, tegen 19 procent per auto en 32 procent per ov. Dat ligt anders in Nieuw-West, 49 procent van de verplaatsingen per auto gaat, 32 procent per fiets en twintig procent per ov. Heel tevreden zijn de Amsterdammers niet over het fietsen; in 2007 deelden ze een 7,2 uit, in 2016 was het algemene rapportcijfer voor fietsen een 7,1. Veertig procent van de Amsterdammers ervaart fietsen op drukke plekken als stressvol. Het is wel positief dat Amsterdammers die minstens een keer per week op de fiets stappen, hun gezondheid significant hoger ervaren dan hun niet-fietsende stadsgenoten.

    Vijftien kilometer per uur

    Het aantal deelauto’s in Amsterdam is gegroeid van 635 in 2008 naar 4233 in 2016. Dat lijkt veel, maar deelauto’s maken nog slechts 1,83% uit van het totaal aantal auto’s in Amsterdam. Ondertussen is het autobezit in de stad met een procent gedaald tussen 2014 en 2015. Met name jongeren bezitten minder vaak een auto. Echt snel gaat een auto in Amsterdam niet; met name ten westen van het centrum zijn een aantal straten waar de gemiddelde snelheid van het autoverkeer beneden de twintig kilometer per uur ligt. Ook het ov in de binnenstad en op de singels rijdt vaak langzamer dan vijftien kilometer per uur.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW