Probeer ov na jaar nog effectief 8 dec 2016

    Veertig procent van de automobilisten reist een jaar na een OV-probeeractie nog steeds met ov. Ook stappen automobilisten na zo’n actie vaker over op de e-bike.

    Beter Benutten-projecten worden ingezet voor het realiseren van spitsmijdingen voor een korte periode, bijvoorbeeld bij werkzaamheden. Daarnaast hebben de projecten ook het doel om gedrag van reizigers, met name automobilisten, structureel te veranderen. Er is echter nog amper bekend of dat het geval is. Daarom hebben onderzoekers van MuConsult en Maastricht Bereikbaar metingen uitgevoerd bij voormalige deelnemers aan het OV-stimuleringsproject Kom op! Dat meldt Verkeersnet.

    Kom op!

    Kom op! is in 2014 door Maastricht Bereikbaar ontwikkeld onder de naam Kom op! Neem het OV (in 2014 en 2015) en inmiddels voortgezet onder de naam Ontdek het OV (2016, 2017).
    Met het project mogen werknemers een of twee maanden lang gratis het openbaar vervoer uitproberen. Alleen werknemers die voornamelijk met de auto naar het werk reizen kunnen zich aanmelden. Het project is ingezet tijdens wegwerkzaamheden als alternatief voor automobilisten en daarnaast is hetzelfde project uitgezet onder werknemers die vanuit eigen motivatie het ov eens voor de woon-werkreis wilden proberen.

    38 Procent

    In 2014 en de eerste helft van 2015 hebben 609 mensen deelgenomen aan de ov-actie Kom op! Neem het OV. Van hen gaf 54 procent na vier weken ov proberen aan, dat zij de overstap van de auto naar het ov wilden maken. Zij mochten nog eens vier weken gratis met het ov reizen.
    Uit het onderzoek blijkt nu dat 38 procent van de oud-deelnemers aan de actie een jaar na deelname nog wekelijks het ov voor de woon-werkreis gebruikt. Daarvan geeft 67 procent aan dat de ov-probeeractie van Maastricht Bereikbaar eraan heeft bijgedragen dat zij nog wekelijks het ov voor de woon-werkreis gebruiken.

    Aanleiding

    De aanleiding om deel te nemen aan een ov-actie heeft invloed op de kans op structurele verandering van reisgedrag. Deelnemers die deelnamen na aanleiding van werkzaamheden, blijken minder vaak een jaar na deelname nog met het ov te reizen dan deelnemers die meededen vanuit eigen motivatie.
    Opvallend is verder dat een deel van de deelnemers die voorheen vooral met de auto gingen door deelname aan het ov-project zijn overgestapt op fiets of e-bike en andere alternatieven. Dit werd op voorhand niet verwacht, maar is wel verklaarbaar vanuit het gegeven dat automobilisten door deelname aan het project gaan nadenken over hun gedrag.



     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW