Nieuwe BOB-campagne van start 30 dec 2015

    Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin Nederlanders samen een drankje drinken buiten de deur; na de voetbalwedstrijd, op een verjaardag of bij een avondje stappen. Het is de bedoeling dat de automobilist op tijd zegt dat hij Bob is, want dat schept voor iedereen duidelijkheid over zijn of haar voornemen om geen alcohol te drinken en te zorgen dat iedereen veilig thuiskomt. De nieuwe  campagne loopt van december tot half maart en is naast via televisie- en radiospots ook weer zichtbaar op borden langs de snelweg.

    Bob jij of bob ik?

    Uit onderzoek blijkt dat het voor zo’n driekwart van de Nederlandse automobilisten inmiddels gewoonte is om een Bob-afspraak te maken als ze samen met anderen naar een locatie gaan waar alcohol wordt geschonken. Uit onderzoek blijkt dat als mensen iets hardop uitspreken, ze meer geneigd zijn om zich eraan te houden. Bovendien doen ze op die manier een beroep op hun stapmaatjes om hen daaraan te houden.
    poster-ikbenbob-208.jpg

    Alleen rijden

    Ongeveer veertig procent van de autorijdende bezoekers van een gelegenheid waar alcohol wordt geschonken, rijdt zonder passagiers heen en terug. Daarom is de Bob-rol ook relevant voor automobilisten die alleen rijden.

    Een op de vijf

    Volgens SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) is een op de vijf verkeersslachtoffers het gevolg van rijden met drank op. In 2013 ging het om bijna 120 doden en ruim 4000 ernstig gewonden. De Nederlandse politie neemt niet voor niets jaarlijks een miljoen blaastesten af. De daling van het aandeel alcoholovertreders (van 4,1 procent in 2001 naar 1,8 procent in 2013) kan voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan de effectiviteit van de Bob-campagne.
     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW