Amsterdam verleidt fietsers tot gedragsaanpassing 14 aug 2017

    Met wegmarkeringen en ludieke borden probeert Amsterdam om fietsers veilig gedrag te laten vertonen bij wegopbrekingen rondom het Prins Bernhardplein.

    In plaats van de traditionele gele omleidingsborden experimenteert de gemeente Amsterdam met andere methodes om fietsere te verleiden omrijroutes te volgen. Wegmarkeringen en grappige borden moeten ervoor zorgen dat fietsers veilig gedrag gaan vertonen. In de praktijk gebeurt het namelijk vaak dat fietsers afzettingen of gele verwijsborden negeren, met alle gevaren van dien.

    Speel op safe

    De kruising van de Meester Treublaan en de Weesperzijde is drukker dan normaal, omdat er minder rijbanen zijn voor auto’s en taxi’s die dit kruispunt nemen voor het Amstelstation. De wachttijd is voor fietsers toegenomen met tien tot vijftien seconden. Om onveilig gedrag te voorkomen zijn er drie ‘speel of safe’-markeringen op het fietspad geverfd die fietsers attenderen op mogelijk gevaar.

    Race mee naar het Amstelstation

    De fietsoversteek van de Wibautstraat richting Amstelstation is afgesloten. Fietsers moeten omrijden via de Ringdijk. Om fietsers te verleiden om de langere omleiding te nemen is een extra bord geplaatst met een foto van de afsluiting en de tekst: “Ja, het is echt dicht, sorry!”. Bij de omleiding staat een bord: “Race mee naar het Amstelstation!” met een pijl naar links en twee race vlaggen. Op de weg staat een startlijn met de tekst “Go!”. De fietser kan racen over honderd meter vrij liggend fietspad, waarbij twintig meter voor de finish een snelheidsmeter staat met bemoedigende teksten. De finishlijn eindigt tachtig meter voor de volgende kruising, zodat de fietser genoeg tijd heeft om uit te rijden. Tegenliggers worden gewaarschuwd met een bord: “Let op! Racende fietsers!”.

    Volg het spoor

    Het fietspad aan de westzijde van de Wibautstraat wordt ter hoogte van het viaduct één week afgesloten. Naast het gele omleidingsbord staat een opvallend bord met een groen fiets-icoon en de tekst: “Even om naar het Amstelstation (en 23 juli alweer open)”.

    Stoep op, stap af

    Het fietspad aan de westzijde van de Julianalaan (dichtbij het Amstelstation) blijft afgesloten tot begin 2018. In de praktijk pakken veel fietsers de drukke stoep richting het station. Op de stoep komt een afbeelding met de tekst: “Stoep op? Stap af!”. Daarnaast komen er gele voetstappen op het trottoir en groene en rode markeringen om fietsers er op te attenderen op waar ze wel en niet mogen fietsen.

    Prins Bernardplein

    Het gebied rond het Prins Bernhardplein wordt door fietsers vooral gebruikt als doorgaande route naar werk, school of station. De traditionele verkeersmaatregelen hebben maar beperkt invloed op het gedrag van fietsers. De gemeente onderzoekt of het gedrag van fietsers veiliger wordt met deze maatregelen. Als de pilot succesvol blijkt, worden de maatregelen vaker toegepast in Amsterdam.



     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW