Verkeersgedragdag 2016; er is vooral veel gedrag 8 apr 2016

    De Verkeersgedragdag was tot de laatste stoel gevuld en bij de aanmeldbalie lagen maar weinig kaartjes van deelnemers die niet op waren komen dagen. Gedrag speelt een steeds grotere rol in de verkeerswereld en dat maakt hongerig naar kennis en contacten. Gastheer Loendersloot Groep koos voor een bijzondere locatie; het Honigcomplex in Nijmegen.
    Het ochtendprogramma onder leiding van Miranda Thüsh, ThuisraadRO, bestaat uit een reeks plenaire sessies, waarin onder andere het e-boek Change is Cool  wordt besproken door Kim Ruijs en Gerard Tertoolen. Ilse Harms doet verslag over de ITS Ronde Tafel, waar ITS inmiddels plaats heeft gemaakt voor de bredere term Smart Mobility.
    Achterin de zaal staan posters met een grote diversiteit aan onderwerpen; van een onderzoek naar speed-pedelecs door Sweco (voorheen Grontmij) tot en onderzoek naar recidive bij ernstige verkeersovertredingen door MuConsult en Significant.

    Afwisseling

    De middag bestaat uit een serie parallelsessies met thema's. Elcke de Geus, die voor haar studie onderzoek deed bij SWOV, is een van de sprekers bij het thema fiets veiligheid. Ze vergeleek het 'scannen' naar gevaarlijke verkeerssituaties door fietsende pubers en volwassenen. Daarbij keek ze ook naar het effect van afleiding; lukt het nog om geconcentreerd naar de weg te blijven kijken als iemand je vragen stelt?
    Veel presentaties gaan over onderzoek, dat deels een wetenschappelijk karakter heeft. De implementatie van gedragskennis in beleid blijft daardoor wat achter. Dat is jammer, want op de Verkeersgedragsdag wordt veel relevante kennis voor het verkeerskundige vakgebied besproken.
    De korte presentaties en de veelheid aan onderwerpen zorgen voor een hoog tempo en veel afwisseling. Daardoor is soms weinig ruimte voor vragen en discussie, maar de pauzes en de borrel maken veel goed.

    Heeft u de Verkeersgedragdag gemist? De presentaties verschijnen binnenkort op de website.


     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW