Verdubbeling aantal zero-emissiebussen in 2018 en 2019

Het aantal zero-emissie(ZE)bussen is in 2018 meer dan verdubbeld. Eind vorig jaar was de stand 162 (waaronder de 40 trolleybussen in Arnhem), maar eind december 2018  wordt de grens van 350 gepasseerd. Daarmee is 7% van het totale ov-bussenpark zonder uitstoot. In 2018 stal vooral de concessie Amstelland-Meerlanden de show met 100 gelede ZE-bussen. Verder kwamen er ook ZE-bussen te rijden in achtereenvolgens Almere (8), 's-Hertogenbosch (9), Alkmaar (21) en Waterland (10). In de laatste maand van het jaar volgen volgens planning nog Dordrecht / Gorinchem (40), 's-Gravenhage (5), Fryslân (6), Hoekse Waard (4) en enkele van de tweede tranche ZE-midibussen voor Noord-Holland Noord. Er zijn inmiddels ongeveer 300 snelle laadvoorzieningen voor bussen. Kortom, de elektrische bus 'komt op stoom'.
 
  • Wat mogen we in 2019 verwachten?

    Voor 2019 is de verwachting dat er daarbovenop nog eens ruim 350 ZE-bussen in gebruik worden genomen. Waar gaan die rijden? In het eerste kwartaal van het jaar stroomt de rest van 62 midibussen in de concessie Noord-Holland Noord in, alsmede 8 midibussen in Haarlem/IJmond (voorjaar) en 5 in Zaanstad en in september worden 23 bussen in gebruik genomen in Leiden.

    Maar de grote klapper wordt verwacht in december 2019, bij de nieuwe dienstregeling. In het kader van concessie-aanbiedingen van de vervoerbedrijven mag het volgende worden verwacht:

    • 8 bij HTM in ’s-Gravenhage;
    • 55 bij RET in Rotterdam;
    • 23 bij EBS is Zoetermeer en Delft;
    • 64 bij Arriva in Limburg;
    • 141 bij Qbuzz in Groningen Drenthe.
    Dit betekent dus in 2019 opnieuw een verdubbeling.
     

    Europa

    In Europa is Nederland inmiddels eyecatcher en bestemming voor werkbezoeken geworden. Nederland liep al voorop met de eerste ZE-bussen in structurele dienst (Schiermonnikoog, 2013), met inductie (Utrecht en ’s-Hertogenbosch), met grote aantallen (Eindhoven en omgeving Schiphol), met gelede bussen (idem) en met fast chargingoplossingen (Heliox). Maar ook met zijn ZE-busindustrie (VDL), zijn nationale Green Deal targets voor ov-bussen en recentelijk ook met de eerste ZE-bussen bestemd voor het streekvervoer, namelijk Rnetlijn 316 van Amsterdam naar Edam/Volendam.

    De Wereldbank en UITP presenteerden in Katowice tijdens de VN-klimaatconferentie een position paper over duurzaam openbaar vervoer. Hierin worden naast een overzicht van wat er wereldwijd op het gebied van ZE-bussen gebeurt ook succesvolle en effectieve programma’s beschreven. CROW-KpVV leverde de input voor de case Nederland. De studie eindigt met de uitdagingen die er nog liggen.

    2025

    Zoals bekend moet elke nieuwe ov-bus vanaf 2025 zero emissie zijn en in 2030 moet de complete vloot volledig zonder uitstoot zijn. En dit alles met groene energie. Dit is de kortst mogelijke samenvatting van het Bestuursakkoord zero emissie openbaar vervoer per bus uit 2016. CROW-KpVV heeft een prognose gemaakt van waar we in 2025 kunnen staan als we kijken naar de reeds gemaakte afspraken en als we uitgaan van de verduurzaming van alle stadslijnen en korte omlopen na een aanbesteding. Op dit moment lijkt een aantal van 3200 ZE-bussen in het verschiet te liggen (op een totaal van 5150). We blijven de dagkoers volgen.

Klantenservice
ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Mét CROW onzichtbaar goed geregeld
Scroll naar boven