Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
CROW Academie: Alle cursussen gaan zo veel mogelijk online door.
Meer informatie
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Informatiemanagement
Collectief vervoer
Contracteren
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Milieu
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Verkeersmanagement
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
Organisatieabonnement
Cursussen
Openbare registers
Community's
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Community's
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Toegankelijkheid openbaar vervoer: wat kun je als ov-autoriteit doen?
Terug naar het overzicht
Toegankelijkheid openbaar vervoer: wat kun je als ov-autoriteit doen?
Aantal Pagina's:
22
Datum:
20-03-2020
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Toegankelijkheid
Het openbaarvervoersysteem bestaat uit verschillende componenten en modaliteiten die gezamenlijk moeten zorgen voor een bruikbaar en toegankelijk geheel, met als doel dat mensen zoveel mogelijk drempelvrij en op eigen kracht gebruik kunnen maken van deze openbare voorzieningen.
Bekijk document
Omschrijving
Voor de meeste onderwerpen zijn er in de loop der jaren normen en richtlijnen opgesteld. Het betreft hier in de meeste gevallen uitgangspunten voor de minimale situatie of varianten.
De praktijk leert dat het alleen toepassen van deze normen/richtlijnen niet altijd leidt tot de gewenste situatie. Het is belangrijk om te begrijpen waarom een aanpassing belangrijk is voor de gebruiker. Daarnaast is het belangrijk om over het eigen domein heen te kijken. Het aanpassen van een bushalte heeft bijvoorbeeld alleen nut als ook de omliggende openbare ruimte voldoende toegankelijk is.
In dit kader heeft CROW een aantal factsheets opgesteld die naast de “Waarom?”-vraag (het doel van de actie) via de “Hoe?”-vraag (het proces) komen tot de “Wat?”-vraag (de uitvoering). Aandacht is er met name voor de rol van het personeel en de toegankelijkheid van het materieel.
Scroll naar boven