Terugblik Landelijke bijeenkomst: Collectief vervoer 6.0

Op 19 november 2014 organiseerde CROW-KpVV in de Galgenwaard te Utrecht de zesde landelijke bijeenkomst over collectief vervoer. Het is de enige onafhankelijke kennisdag waaraan jaarlijks zo’n 200-300 opdrachtgevers, opdrachtnemers en reizigers van het openbaar vervoer, het doelgroepenvervoer en vrijwilligersvervoer deelnemen.
 
  • Van de dag is een korte terugblik en een beeldverslag gemaakt. De presentaties van de bijeenkomst Collectief Vervoer 6.0 staan op Slideshare.
     
    Minder geld, meer taken en meer gebruikers. Door dit gegeven staan het openbaar vervoer, doelgroepenvervoer en vrijwilligersvervoer voor de uitdaging om het anders te doen. Zo’n 250 opdrachtgevers, opdrachtnemers en reizigers gingen op 19 november 2014 tijdens ‘Collectief vervoer 6.0’ hierover met elkaar in gesprek. De landelijke bijeenkomst vond plaats in de Galgenwaard in Utrecht en werd voor de zesde keer georganiseerd door CROW-KpVV.

    landelijke bijeenkomst collectief vervoer 2014

    Bij de aftrap constateerde dagvoorzitter Guy Hermans, programmamanager Collectief vervoer bij CROW-KpVV, dat het thema innovatie leeft in het veld. De opkomst was er dan ook naar. Bovendien waren er veel verschillende partijen en mensen met diverse functies aanwezig. “U zult vandaag mooie voorbeelden van mogelijke oplossingen zien. Het zijn echter géén panklare oplossingen”, waarschuwde Hermans. “We hopen dat de voorbeelden u verder zullen helpen om uw eigen puzzel op te lossen.”
     

    Publiek vervoer in Groningen en Drenthe 

    Een voorbeeld dat plenair met de aanwezigen gedeeld werd was de aanpak van de provincies Groningen en Drenthe. Harald Bouman, wethouder verkeer en vervoer in Eemsmond, stelde dat het vervoersysteem van nu gebaseerd is op oude systemen als de trekschuit en gele bussen met een hoge opstap. Daardoor was er al snel sprake van additionele vervoerstromen voor reizigers die hier geen gebruik van konden maken. “In feite rijden we op de snelweg met links de trein en rechts van ons busjes die achter elkaar in dezelfde richting rijden. Het is tijd voor een nieuw soort publiek vervoer”, aldus Bouman. Het OV-bureau, de provincies en gemeenten werken nu samen aan de invulling hiervan.
     

    Deeleconomie en het collectief vervoer 

    Een ander voorbeeld in het plenaire programma ging over het delen van lege stoelen in auto’s. Pieter van de Glind, één van de oprichters van ShareNL, ziet in het benutten van onbenutte capaciteit een manier om het collectief vervoer efficiënter en klantvriendelijker te maken. “Technologie breekt het domein mobiliteit open”, zei Van de Glind. “In de 20e eeuw had je geen internet en verliep de organisatie via instituten. Die zijn nu overbodig.” Als voorbeeld gaf hij apps als BlaBlaCar en Uber die dankzij de beschikbare technologie op een succesvolle manier capaciteit verbinden aan vraag en behoeften.
     

    Groot aanbod van interactieve deelsessies 

    De deelnemers konden zich opgeven voor drie deelsessies, te kiezen uit 12 verschillende sessies (zie de presentaties op Slideshare). Ook in dit deel van het programma draaide het vooral om innovatie. Zo werd er onder andere gesproken over het voorkomen van duikprijzen voor taxivervoer, de kansen of bedreigingen van de regiecentrale, en andere mogelijkheden bij indicatiestelling. Soms kwam men dichter bij elkaar, soms bleven tegenstellingen bestaan. De afsluitende borrel werd in ieder geval ook goed benut om nog meer kennis en ervaringen uit te wisselen en verder te netwerken.
     

    Contact

    Vragen/opmerkingen over de inhoud? Stuur dan een e-mail naar Guy Hermans: guy.hermans@crow.nl.
     
Klantenservice
ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Scroll naar boven