Terugblik Inspiratiedag Hoogwaardig Openbaar Vervoer 2017

Op 7 december jl. heeft CROW de Inspiratiedag Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) 2017 georganiseerd. Deze keer in Amsterdam, in het BIMHuis aan het IJ. Een inspirerende locatie met uitzicht op allerlei verschillende modaliteiten. Aanwezig waren bijna honderd vertegenwoordigers van vervoerders, opdrachtgevers, reizigersorganisaties, adviesbureaus, etc. In deze terugblik geven wij u een overzicht van de presentaties. Elke spreker geeft in een kort filmpje een introductie van zijn/haar presentatie. Verder is van elke spreker ook de presentatie bijgevoegd.
 

  • Hoe belangrijk is goed HOV voor de bereikbaarheid van steden?

    Otto Raspe (introductiefilmpje) van het Planbureau voor de Leefomgeving mocht de spits afbijten. Otto heeft de afgelopen jaren uitgebreid onderzoek gedaan naar de factoren die van invloed zijn op economische groei in zo’n 900 steden. Hier spelen veel factoren een rol. Maar ‘bereikbaarheid’, en daarbinnen openbaar vervoer, is zeker 1 van die factoren, naast dichtheid, human capital (waaronder scholingsniveau) en de leefomgeving (cultuur, uitgaansmogelijkheiden). Maatregelen op die gebieden zijn altijd robuust. 

    Nu zijn Nederlandse steden relatief klein in internationaal perspectief. Hoe kun je dan toch een aantrekkelijk internationaal vestigingsklimaat bieden? Raspe: "Met een goed samenspel van de grootste steden in ons land is het mogelijk te concurreren met de echt grote steden in Europa. Maar dan moeten we de 'borrowed size' van de Randstad faciliteren met een beter bereikbaarheidssysteem. Snellere en frequentere verbindingen tussen de steden en HOV binnen de stedelijke gebieden zijn daar de drager voor. Het wordt tijd voor een metropolitane visie." presentatie Otto Raspe

    Verbindingswijzer

    Vervolgens kwamen Chris Verweijen en Marco van de Linden van Movares (introductiefilmpje) een toelichting geven op de Verbindingswijzer. Een model dat aantoont dat de wereld een beetje kleiner wordt met HOV. Als je HOV-verbindingen toevoegt zie je dat reisafstanden korter worden en dat hierdoor bepaalde bestemmingen voor grotere groepen mensen bereikbaar zijn. Met dezelfde reistijd zijn meer bestemmingen bereikbaar. presentatie Movares

    HOV in de Vervoerregio Amsterdam

    Peter de Winter van de Vervoerregio Amsterdam (introductiefilmpje) liet zien dat het aantal HOV-verbindingen in de Vervoerregio Amsterdam de afgelopen 10 jaar behoorlijk is toegenomen en dat dat heeft geleid tot een flinke stijging in het gebruik van het openbaar vervoer. De Vervoerregio heeft ook voor de komende jaren nog veel plannen om het aantal HOV-verbindingen uit te breiden. presentatie Peter de Winter

    Hoogwaardig OV Betalen

    Na een pauze die goed benut werd om te netwerken gingen we verder met de presentatie van Suzanne Hiemstra-van Mastrigt (introductiefilmpje). Zij is werkzaam aan de TU Delft Faculteit Industrieel Ontwerpen en volgt Jasper van Kuijk op als onderzoekscoördinator van het Expertisecentrum OV-betalen.

    De TU Delft doet al jaren uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden om het betalen in het openbaar vervoer klantvriendelijker te maken. In haar presentatie maakte ze een vergelijking met betaalmethoden in het buitenland en de mogelijkheden om daar van te leren. Daarnaast heeft ze de deelnemers van het symposium uitgedaagd om te reageren op stellingen en gaf ze een inkijkje in de onderzoeken die op stapel staan. presentatie Suzanne Hiemstra–van Mastrigt 

    Halte van de toekomst

    Uiteraard is de halte ook een belangrijk onderdeel van Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Joris Duindam van JCDecaux (introductiefilmpje) heeft ons laten zien welke ontwikkelingen er nu gaande zijn en welke faciliteiten de halte van de toekomst heeft. Hij onderscheidt drie trends met betrekking tot haltes: mobiliteit in plaats van ov (MaaS) met specifieke reclames voor bepaalde typen reizigers, de halte als datagenerator en de trend van duurzaamheid. Wat dat laatste betreft doelt hij bijvoorbeeld op hergebruik van haltemodules/elementen. Dit stelt eisen aan het aanbestedingsproces. presentatie Joris Duindam

    ZEB en HOV

    Laatste onderdeel, maar zeker niet het minst belangrijke, was duurzame laadtechniek voor zero-emissiebussen (ZEB) op HOV-lijnen. Je ziet steeds meer milieuvriendelijke bussen in het straatbeeld: groengasbussen, elektrische bussen, waterstofbussen. Toch is dat voor HOV nog best ingewikkeld. Op HOV-lijnen rijden bussen over het algemeen met een hogere frequentie met veel mensen aan boord en over langere afstanden dan een reguliere ov-bus. Dus is niet elke duurzame techniek zonder meer toepasbaar in HOV. Drie verschillende leveranciers van duurzame laadtechnieken hebben een pitch gegeven om het publiek mee te nemen in de toekomstige mogelijkheden.

    Huijben benadrukt dat het intensieve karakter van busvervoer op HOV-lijnen met zich meebrengt dat opportunity-laden te veel tijd kost en breekt daarom een lans voor ‘in motion charging’: rijden opladen onder een partieel aanwezige draad (‘Trolley 2.0’). presentatie Jan Huijben

    Van Pelt beveelt de al dan niet hybride inductiebus aan. Voordelen kleine batterij nodig en de laadplaat is weggewerkt in het wegdek. presentatie Arjen van Pelt

    Heliox ziet als marktleider dat de laadtijd snel afneemt; het is nu mogelijk met 450 à 600 kW te laden. Het is veilig, schaalbaar en heeft een hoge beschikbaarheid. presentatie Koen van Haperen

    Reacties

    We hebben veel positieve reacties mogen ontvangen van deelnemers aan deze dag. Een aantal deelnemers heeft zelfs voor de camera gereageerd. Onze dagvoorzitter, Wim van Tilburg, geeft aan het eind van het volgende filmpje nog een mooie samenvatting van deze dag.

     

    Toekomstplannen

    Het onderwerp HOV krijgt ook in 2018 een vervolg. Er worden werkbezoeken georganiseerd naar Almere en naar Amstelland Meerlanden. Almere is de enige Nederlandse stad met Bus Rapid Transit (BRT). Eind 2017 is de nieuwe concessie ingegaan. Amstelland Meerlanden is ook een nieuwe concessie en is interessant vanwege de honderd elektrische bussen, de hoogwaardige lijnen en omdat het in bepaalde opzichten een innovatieve mobiliteitsconcessie is. Verder wordt een publicatie voorbereid over BRT. Ten slotte wordt samen met OV loket (de ombudsman voor openbaar vervoer) een congres georganiseerd over de kwaliteit van het openbaar vervoer, of soms juist over het ontbreken ervan.

Klantenservice
ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Scroll naar boven