MaxSem

Gedragsverandering gaat stap voor stap. Verstokte automobilisten worden meestal geen fans van het openbaar vervoer. Het MaxSem-model laat zien hoe je mensen kunt helpen bij het loslaten van oude gewoonten en het aanleren van nieuwe gewoonten.
 
  • Het bestaat uit vijf fasen. Elke verschuiving naar de volgende fase vergt een andere aanpak. Deze stappen sluiten goed aan bij Sumo.

    MaxSem-model
     
    Als je weet in welke fase het grootste deel van je doelgroep zit, kun je het project erop richten. Na afloop kun je meten of mensen zijn doorgeschoven naar een volgende fase. MaxSem vergt één enquêtevraag (zie p.2 factsheet MaxSem-model).
     

    Doel en doelgroep

    MaxSem is bedoeld voor projectleiders en programmamanagers die aan gedragsverandering werken.

    MaxSem helpt bij het bepalen van de gedragsstrategie in programma’s en projecten waarin het veranderen van gewoontegedrag een rol speelt. Ook helpt het om in (deel)projecten scherp te krijgen op welke verandering het accent moet leggen.
     
    Als MaxSem onderdeel is van een voor- en nameting, is het mogelijk om te zien welke mensen hun gedrag of hun houding hebben veranderd.
     

    Toepassing

    Het doorlopen van de fasen is geen rechtlijnig proces, dat bij alle mensen hetzelfde verloopt. Toch geven de fasen houvast bij het nadenken over gedragsverandering.
     
    MaxSem maakt duidelijk dat gedragsverandering tijd kost. Ook helpt het model om te bepalen waar je moet beginnen. Als bekend is in welke fase het grootste deel van de doelgroep zit, kun je projecten erop richten om die groep in een volgende fase te krijgen. Enkele voorbeelden:
     
    • Als er een groep is die op het punt staat om de elektrische fiets te ontdekken (fase 3), is er maar een klein duwtje nodig.
    • Als de werkgever thuiswerken onbespreekbaar vindt, is er meer nodig, bijvoorbeeld een open dialoog over de voordelen voor het bedrijf en de medewerkers.
    • Als mensen niet openstaan voor reizen met het openbaar vervoer, dan heeft een probeeractie weinig zin.
    • Werkgever met een typische autocultuur krijg je misschien niet geïnteresseerd voor fietsstimulering, maar wel voor spitsmijden of elektrische auto’s.
    • Door veranderingen in de persoonlijke situatie kunnen mensen ineens open staan voor ander gedrag. Denk aan een verhuizing, een andere baan, veranderingen in de gezinssituatie, wegwerkzaamheden die veel hinder veroorzaken enzovoort.
    • Er zijn altijd groepen mensen die geen interesse hebben in een bepaalde maatregel. Maar niet iedereen is een autofreak (of juist een milieufreak). In Lund (Zweden) zetten persoonlijke gesprekken met bewoners aan tot nieuw reisgedrag. Deze mensen zaten vooral in de overwegings- en de handelingsfase.
     
    De fasen uit het MaxSem-model hangen nauw samen met de stapsgewijze aanpak van de Sumo-methode.
     

    Meer informatie

    Lees meer over MaxSem op het weblog Reisgedrag.
Klantenservice
ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Mét CROW onzichtbaar goed geregeld
Scroll naar boven