Maaswaardige OV-concessies

CROW-KpVV heeft in samenwerking met DOVA concrete teksten opgesteld om OV-Concessies Maaswaardig te maken.
 
  • De volgende twee dynamische producten zijn opgesteld:
    1. De 8 MaaS-waardige eisen
    2. Toelichttende notitie over de 8 MaaS-waardige eisen
     Hieronder meer informatie over: het waarom van MaaS-waardige OV-concessies, de overheden en vervoerders, inzet van CROW-KpVV en op welke manier partijen mee kunnen denken.
     
    Waarom MaaS-waardige OV-concessies?
    In het bestuurlijk Nationaal Openbaar Vervoer Beraad eind 2018 is door het NOVB het uitgangspunt omarmd dat alle OV-concessies in Nederland MaaS-waardig dienen te zijn. Ter uitwerking daarvan is aan Samenwerkingsverband DOVA gevraagd om een aantal verdiepende bijeenkomsten te beleggen over de invulling van de OV-component binnen het Mobility as a Service (MaaS) concept. Op basis daarvan is in het bestuurlijk NOVB van 13 juni 2019 het uitgangspunt bevestigd dat al het OV dat door de Nederlandse overheden door middel van concessies is uitgegeven (HRN, MRM, RT) voor reizigers beschikbaar moeten zijn via derden (MaaS-dienstverleners). Met andere woorden: alle OV-concessies in Nederland dienen ‘MaaS-waardig’ te worden. Gesteld is dat dit in alle concessies in Nederland in beginsel per 1/1/2022 zou moeten zijn gerealiseerd.
     
    Overheden en vervoerders
    Overheden hebben aangegeven de wens te hebben dit streven ondersteunend te willen borgen met behulp van (een lijst van in alle OV-concessies van toepassing te verklaren) concessieteksten. OV-concessiehouders zagen hier niet direct een noodzaak toe (de wenselijkheid van meer MaaS-waardigheid is immers breed gedeeld) maar zij toonden begrip voor dit standpunt van de overheden en gaven aan wel actief betrokken te willen zijn bij de ontwikkeling van de door de overheden te hanteren concessieteksten in verband met MaaS-waardigheid.
     
    CROW-KpVV
    Vervolgens is binnen het programma CROW-KpVV een lijst van concrete besteksteksten ontwikkeld en een toelichtende notitie tot stand gebracht. Deze lijst en notitie zijn in een zorgvuldig proces meermalen besproken in nadere verdiepende NOVB-werksessies. De concept-teksten zijn tevens voorgelegd in het CROW-KpVV kenniscafe MaaS.
     
    Dynamische lijst: meedenken kan
    Uitdrukkelijk is sprake van een dynamische lijst van bestekseisen (en toelichting). MaaS-ontwikkelingen gaan immers snel, en de (gedachtenontwikkeling ten aanzien van) ondersteunende borging zal zich de komende jaren ook ontwikkelen. Daarom is er uiteindelijk voor gekozen om in de bestekken zelf een tekst op te nemen, die verwijst naar de actuele lijst van bestekseisen in verband met ondersteunende borging van de MaaS-waardigheid van OV-concessies. Uiteraard vragen aanpassingen van de ‘Lijst van ter ondersteunende borging van MaaS-waardigheid van OV-concessies in Nederland’ altijd een zorgvuldig proces, eindigend met bespreking in het NOVB, alvorens de overheden de lijst actualiseren. Organisaties die mee willen denken over de volgende versie kunnen interesse kenbaar maken via guy.hermans@crow.nl
Klantenservice
ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Scroll naar boven