Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
CROW Academie: Alle cursussen gaan zo veel mogelijk online door.
Meer informatie
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Informatiemanagement
Collectief vervoer
Contracteren
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Milieu
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Verkeersmanagement
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
Organisatieabonnement
Cursussen
Openbare registers
Community's
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Community's
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Klanttevredenheid zero emissie openbaar vervoer
Terug naar het overzicht
Klanttevredenheid zero emissie openbaar vervoer
Datum:
24-11-2020
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Klant & Kwaliteit
Zero-emissiebussen helpen de CO2-uitstoot verminderen, maar is de elektrische aandrijving ook van invloed op de klanttevredenheid in het openbaar vervoer? Waarschijnlijk wel, luidt het antwoord. Hoewel op het positieve effect ook wat is af te dingen.
Bekijk document
Omschrijving
In opdracht van CROW-KpVV onderzocht Goudappel Coffeng de invloed van een elektrische aandrijving aan de hand van cijfers uit de OV-Klantenbarometer 2019, voor zowel bussen als regionale treinen.
Elektrisch materieel is nieuwer
Voor een positieve invloed van de elektrische aandrijving op de klantwaardering zijn zeker aanwijzingen. Maar het is niet eenduidig vast te stellen of de hogere klanttevredenheid is toe te schrijven aan elektrisch of nieuw. Immers, het elektrische materieel is een stuk nieuwer dan het niet-elektrische en in het onderzoek is niet expliciet gevraagd naar een oordeel over de aandrijflijn.
Uit de OV-Klantenbarometer komt een verschil in klantoordeel tussen elektrische en fossiele voertuigen van 0,16 rapportpunt op het totaaloordeel voor bussen en 0,15 rapportpunt voor treinen.
Elektrisch scoort vooral beter op geluid, inrichting en klimaat. Daarnaast is er een zelfstandige bijdrage van ‘elektrisch’ van 1% voor de regionale trein en 2% voor de bus.
Extra vraag
In een vervolganalyse is het verstandig om te corrigeren voor bouwjaar van bus of regionale trein. Hiervoor is een extra vraag nodig over het materieel waarin de respondent reed tijdens het invullen van de enquête.
Scroll naar boven