Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Huwelijk Willem-Alexander en Maxima

 
  • Beschrijving

    Op 2 februari 2002 traden Prins Willem-Alexander en Maxima Zorreguieta te Amsterdam in het huwelijk. Amsterdam was even het middelpunt van de wereld en wist alle ogen op zich gericht. Het huwelijk werd, door de komst van vele koninklijke gasten en staatshoofden omringd met een groot aantal veiligheidsmaatregelen. Diverse locaties in Amsterdam waren langere tijd niet bereikbaar en veel straten in het centrum waren zelfs voor voetgangers afgesloten.

    Tijdens de huwelijksdag zouden grote groepen mensen zich door het centrum van Amsterdam bewegen. Niet alleen de gouden koets met gevolg, maar ook de diverse genodigden, de militaire erewachten, journalisten en natuurlijk de bezoekers. Om op alles voorbereid te zijn en om verkeersproblemen te voorkomen heeft de projectgroep Logistiek, Vervoer & Vervoer een integraal vervoersplan opgesteld voor de festiviteiten in de Arena (Volksfeest), het Concertgebouw (lunchconcert) en het Huwelijk In het vervoersplan zijn alle uitgangspunten en randvoorwaarden van de partijen (het Hof, de politie, NS, GVB, de gemeente etc.) die betrokken waren bij het huwelijk geïntegreerd. Eventuele tegenstrijdigheden tussen de verschillende uitgangspunten zijn op basis hiervan gesignaleerd en opgelost.

    Hiernaast is gerichte informatie ingezet om bezoekers zoveel mogelijk te wijzen op de drukte tijdens de huwelijksdag. Hierbij is veel gebruik gemaakt van schriftelijke boodschappen via posters, flyers en advertenties. Tijdens de dag zelf zijn er grote videoschermen geplaatst op onder meer het Museumplein en is goede bewegwijzering op bijvoorbeeld de metrostations geplaatst. De algemene boodschap was dat iedereen welkom was, maar dat wie zeker wilde zijn van het beste beeld voor de buis zou moeten zitten. Verder was de communicatie erop gericht om reizigers vooraf en op de dag zelf goed te informeren over bijvoorbeeld de mogelijkheden van het openbaar vervoer.

    Tot op het laatst bleef onduidelijk hoeveel publiek op het huwelijk af zou komen en of de NS en het GVB deze stroom zou aankunnen. Echter, op de dag zelf bleek dat de samenwerking tussen alle partijen uitermate goed verlopen was. Extreme drukte is –dankzij de gerichte communicatie– uitgebleven en mede dankzij de goede samenwerking tussen GVB en NS hebben er zich geen problemen voorgedaan voor wat betreft de afhandeling van de bezoekers.

    Effect

    • geen files naar de stad, geen problemen op de stations
    • alle verschillende vervoers- en bezoekersstromen correct afgewerkt.

    Meer informatie

    Meer informatie kunt u inwinnen bij Cor Brandsema (dRO Amsterdam), tel. 020 – 552 7845.

Scroll naar boven