Handreikingen voor ketenregie en ketenmobiliteit in relatie tot MaaS

De publicatie 'Ketenregie en ketenmobiliteit in relatie tot MaaS' van CROW-KpVV geeft concessieverleners handvatten om eisen en wensen op het gebied van ketenregie en ketenmobiliteit een plek te geven in de eigen concessiedocumenten.
 
  • De regie op de reisketens is een onderwerp dat nog niet is uitgewerkt in Toekomstbeeld OV 2040. Een drempelloze reis van deur tot deur vergt afstemming en samenwerking tussen aanbieders van verschillende onderdelen van de reisketens. Niet alleen wat betreft het aanbod, maar bijvoorbeeld ook als het gaat om informatievoorziening, tarieven, betaalwijzen en marketing.
     
    De partij die de regie voert kan zowel de concessieverlener zijn als de concessiehouder of een derde partij, zoals een MaaS-dienstverlener. Nu legt de concessieverlener de regierol vaak bij de concessiehouder, waarbij de concessieverlener in samenwerking met de concessiehouder stuurt op de publieke doelen van het mobiliteitssysteem.
     

    Corona en MaaS

    De coronacrisis en Mobility as a Service (MaaS) bieden kansen om het drempelloos reizen een stap verder te brengen. Na een aanvankelijke daling is het gebruik van de deelauto flink gegroeid. Inmiddels worden stappen om het gebruik van de auto blijvend te reduceren. Daarbij heeft MaaS toegevoegde waarde, bijvoorbeeld bij het boeken van ketenreizen en inzicht in rustige reisroutes.
     
    Daarnaast kan MaaS een bijdrage leveren aan het spreiden van reizen, bijvoorbeeld door bij drukte andere vervoervormen, andere routes of andere ontmoetingspunten te adviseren. Ook op langere termijn blijft dit relevant. Een betere verdeling van reizen over de dag maakt vervoercapaciteit die is ingekocht op een sterke spits minder noodzakelijk.
Scroll naar boven