Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
CROW Academie: Alle cursussen gaan zo veel mogelijk online door.
Meer informatie
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Informatiemanagement
Collectief vervoer
Contracteren
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Milieu
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Verkeersmanagement
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
Organisatieabonnement
Cursussen
Openbare registers
Community's
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Community's
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Geluidssignalen bij elektrische bussen
Terug naar het overzicht
Geluidssignalen bij elektrische bussen
Datum:
23-11-2020
Onderwerp(en):
Collectief Vervoer
,
Duurzame mobiliteit
,
Beleid & Doelen
Schone bussen zijn niet alleen beter voor het milieu, ze zijn ook een stuk stiller. Daarmee stellen ze weggebruikers voor nieuwe vraagstukken. Zo is het voor blinden en slechtzienden moeilijker om de voertuigen te horen en in te schatten of ze veilig kunnen oversteken.
Bekijk document
Omschrijving
Busfabrikanten rusten hun elektrische bussen tegenwoordig uit met een Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Een AVAS is een systeem dat geluid genereert, zodat voertuigen beter hoorbaar zijn voor voetgangers en slechtzienden. Dit zorgt voor een betere veiligheid op de weg en helpt ongelukken te voorkomen.
In opdracht van het CROW heeft Goudappel Coffeng een quickscan gedaan naar de stand van zaken rond geluidssignalen bij stille bussen. Een Europese verordening bepaalt dat alle hybride elektrische en puur elektrische voertuigen die zijn goedgekeurd na 1 juli 2019 voorzien moeten zijn van een AVAS. Oudere voertuigen vallen daarbuiten.
Praktijktesten
De European Blind Union is betrokken geweest bij het opstellen van de Europese richtlijnen, maar of en hoe AVAS in de praktijk werkt, is nog grotendeels onduidelijk. Daarom is het raadzaam om praktijktesten in ieder geval met zowel blinden als slechtzienden, ouderen en auditief beperkten uit te voeren.
Aangezien dit vraagstuk zich niet alleen beperkt tot bussen, is een integrale benadering vanuit het dossier Toegankelijkheid en/of Verkeersveiligheid aan te raden. Immers, verkeersgeluid is geen zaak van blinden en slechtzienden alleen. Het gaat om een brede groep verkeersdeelnemers, of liever, vrijwel alle verkeersdeelnemers.
Scroll naar boven