Wegenbouw is wél innovatief 21 jun 2016

    De wegenbouw wordt vaak gezien als een conventionele en (letterlijk) stoffige sector. Zo is de wegenbouw letterlijk en figuurlijk al zo ‘oud als de weg naar Rome’. Misschien wel daarom staat de wegenbouw - met zijn imposante geschiedenis en ontwikkelingen uit het verleden - niet bekend als een innovatieve en vooruitstrevende sector. Dit is begrijpelijk aangezien het asfalt van vandaag de dag qua bouwstoffen niet heel veel verschilt met het asfalt wat werd gebruikt in 1800. Zo bestond asfalt toen en nu nog steeds uit steenslag, zand, vulstof en bitumen. Maar ondanks dat de bouwstoffen min of meer het zelfde zijn gebleven zijn er wel zeker grote innovaties binnen de wegenbouw gerealiseerd. Daarvan geef ik hieronder een aantal voorbeelden. Een aantal innovaties en ontwikkelingen binnen KWS is namelijk wel degelijk vooruitstrevend. Wellicht worden ze binnenkort wel de nieuwe standaard binnen de wegenbouw.

    Recycling

    Veel mensen staan hier niet bij stil, maar alles in de wegenbouw is, en wordt, gerecycled. Op het gebied van circulair & ‘cradle to cradle’-bouwen is de wegenbouw absoluut niet conservatief. Zo bestaat de fundering van een weg uit bouwpuin van gesloopte woningen en gebouwen en al het asfalt dat vrijkomt bij een reconstructie eindigt uiteindelijk opnieuw in een nieuwe wegconstructie. Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om 100% recycling in asfalt toe te passen: met de HERA Centrale, een speciaal door KWS gebouwde asfaltinstallatie, behoort dit tegenwoordig tot de mogelijkheden. Het is vooral de regelgeving die nog niet volledig is ingesteld op de circulaire filosofie en dergelijke innovaties. De grootste wegbeheerder van het land (Rijkswaterstaat) heeft in hun richtlijn bijvoorbeeld opgenomen dat het niet is toegestaan recycling toe te passen in hun deklagen (ZOAB). Dit is  veranderd doordat KWS gezamenlijk met Rijkswaterstaat een validatietraject is ingegaan. Daardoor zijn wij op dit moment de enige Nederlandse aannemer die goedkeuring heeft om zowel een ZOAB+ als een onderlaag van een tweelaags ZOAB met 25% recycling toe te passen op het rijkswegennet.

    Brandstofbesparend, geluidsreducerend en levensduurverlengend

    Een recente ontwikkeling, en misschien wel de grootste innovatie op dit moment binnen de wegenbouw, is naar mijn mening de KonwéCity. Dit mengsel is een dunne geluidsreducerende deklaag (DGD) die zo is ontwikkeld dat het een perfecte textuur heeft.  Hierdoor is de rolweerstand van dit mengsel 10% minder ten opzichte van andere mengsels.
     
    Door de vermindering van de rolweerstand ondervinden de banden van een voertuig minder weerstand, wat resulteert in minder brandstofverbruik en bandenslijtage. Deze besparing geldt voor alle voertuigen die over het wegdek rijden. Doordat het brandstofverbruik per auto daalt, betekent dit automatisch dat iedere auto die over dit wegdek rijdt ook veel minder emissies (fijnstof, CO2 en NOx) veroorzaakt. Hierdoor draagt het asfaltmengsel zijn gehele levensduur lang bij aan de reductie van emissies en de creatie van een betere leefomgeving.
     
    Een ander groot voordeel van de textuur is dat door de verminderde weerstand ook minder geluid wordt produceert door het band/wegdek-contact. Zo beschikt het mengsel over een Cwegdek van ca. 4 dB(A). Omdat het mengsel minder holle ruimte heeft dan de meeste dunne geluidsreducerende deklagen, is het daarnaast de verwachting dat het mengsel veel langer meegaat dan de traditionele DGD-mengsels.

    Wegen van plastic, hout en zonnepanelen

    Niet alleen op asfaltgebied wordt in de wegenbouw geïnnoveerd. De sector kijkt ook naar andere wegenbouwmaterialen. Zo speelt VolkerWessels / KWS hierop in met de PlasticRoad, een prefab, circulaire, modulaire en holle constructie gemaakt van gerecycled kunststof. De ontwikkeling van het concept is op dit moment in volle gang en eind 2017 zal ergens in Nederland een prototype worden aangelegd. We moeten dus nog even wachten totdat we werkelijk over een dergelijke wegconstructie kunnen lopen, fietsen of rijden.

    Maar we kunnen wel stellen  dat de dagen dat de wegenbouw zich enkel en alleen bezig houdt met traditioneel asfalt en beton voorbij zijn. Zo heeft de universiteit Wageningen een asfaltmengsel ontwikkeld waarbij als basisbestand gebruik wordt gemaakt van gerecycled hout en bestaat de SolarRoad en de Solarroadways voor het grootste gedeelte uit zonnepanelen en glas. Dit zijn mooie innovaties die voortkomen uit kruisbestuivingen tussen verschillende sectoren. Op dit moment staan deze innovaties nog in de kinderschoenen en moeten deze worden doorontwikkeld, maar ze zijn absoluut het volgen waard!

    Innovatieve wegenbouw

    De wegenbouw is inderdaad een zeer oude en (letterlijk) stoffige sector. En het is (helaas) nog geen uitbundige sector die zijn successen deelt en regelmatig van zich laat horen. Maar wie de moeite neemt zich eens echt goed in de sector te verdiepen, zal absoluut niet zeggen dat de wegenbouw niet innovatief is. Want onder dat laagje stof ligt wel degelijk een hele innovatieve sector verborgen die zich op het gebied van innovaties exponentieel aan het ontwikkelen is.


    Anne Koudstaal
    Landelijke adviseur/innovateur asfalt
    KWS Infra
     

Reacties

Peter van der Wee
Mooi stukje Anne en helemaal waar. Helaas onvoldoende bekend bij de het grote publiek. Als we de weg ook nog weten te transformeren naar een multifunctioneel object, dat zowel mobiliteit als andere uitdagingen verenigd, dan gaat het hard met de sector en ons imago.
22-6-2016 13:00:49

Rolf Mars
En zo is het. De wegenbouw vernieuwd wel degelijk! Als innovatie bij onze opdrachtgever nog meer ruimte krijgt zullen ontwikkelingen exponentieel toenemen.
21-6-2016 21:22:32

 Security code

© Copyright 2014 CROW