Rijkswaterstaat en TU Delft slaan handen ineen voor weg van de toekomst 26 jul 2016

    Rijkswaterstaat en de TU Delft slaan de handen ineen om de noodzakelijke, wetenschappelijke kennis te ontwikkelen om straks de weg van de toekomst aan te kunnen leggen.
    Beide organisaties financieren ontwikkeltrajecten, zogenoemde tenure tracks, voor twee talentvolle wetenschappers. Zij gaan zich toeleggen op het onderzoeken van innovaties. Het gaat vooral om het hergebruik van afval als bouwmateriaal en hoe deze innovaties het meest efficiënt kunnen worden ingepast in het onderhoud van wegen. Ook werken beide organisaties samen rond de nieuwe leerstoel Subsurface Engineering.

    Jonge wetenschappers kunnen dankzij deze overeenkomst een vijfjarige tenure track doorlopen, waarin ze een eigen vakgebied binnen wegbouwkunde ontwikkelen. Dit kan uiteindelijk leiden tot een vaste aanstelling aan de universiteit en eventueel een eigen onderzoeksgroep.
     
    Een tenure track is daarmee een ideaal middel om kennis rond nieuwe ontwikkelingen op te bouwen. Het levert een versnelde ontwikkeling van een vakgebied op, met uitzicht op praktische toepassing van de opgedane kennis. Ze borgt de continuïteit van de opgedane kennis die niet alleen relevant voor Rijkswaterstaat is maar ook interessant voor het bedrijfsleven.. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat een tenure track mee financiert.

    "De tenure tracks zijn bedoeld om wetenschappelijk onderzoek te doen en de bestaande kennis uit te breiden. De weg van de 21ste eeuw moet voldoen aan veel eisen. Hij moet onderhoudsarm zijn, goedkoper, en minder geluidsoverlast opleveren. Hoewel Nederland behoorlijk voorop loopt met betrekking tot recycling van wegen proberen we de lat steeds hoger te leggen. Zo willen we onderzoeken of wegen nog duurzamer kunnen worden, onder meer door het hergebruik van andere afvalstromen. Dit stelt hoge eisen aan de gebruikte materialen en technologieën", zegt adviseur Rob Hofman, die bij Rijkswaterstaat de tenure tracks begeleidt.

    Lees het hele artikel op Rijkswaterstaat.nl
    (Bron: Rijkswaterstaat)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW