Cultuuraspecten van groot belang voor succes van innovatietrajecten 19 jul 2016

    In een wereld waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen is het voor organisaties van groot belang om te (blijven) innoveren. Het succesvol in de praktijk brengen van innovatie is echter geen eenvoudige opgave. Een van de redenen hiervoor is dat er tijdens innovatietrajecten te veel aandacht gaat naar methodes en procedures. Cultuuraspecten worden daarentegen onderbelicht, stellen vier experts. Cultuur, houding en gedrag dienen een prominente plek te krijgen in de aanpak van innovatieprogramma’s: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”. 

    Bij overheden en private ondernemingen staan maatschappelijke uitdagingen op de agenda. Niet altijd heeft de overheid zelf de oplossing voor deze uitdagingen in huis. Vaak is de oplossing organisatie overstijgend en is er samenwerking nodig tussen organisaties, groot en klein, overheid en privaat om innovaties te bewerkstelligen. Bij, door overheden ge├»nitieerde, innovatietrajecten gaat het om het vinden van nieuwe en betere manieren om maatschappelijke doelen te bereiken. Deze uitdaging heeft als doel het innovatieve vermogen van de markt te benutten. De overheid realiseert haar maatschappelijke agenda, ondernemers krijgen ontwikkel-mogelijkheden en samen versterken ze de internationale concurrentiepositie. ‘Samen’ is het sleutelwoord, want de overheid en de markt kunnen elkaar stimuleren tot innovaties en idee├źn. In het bewerkstelligen van deze samenwerking speelt inkoop een belangrijke rol. Inkoop kan de markt ruimte bieden om een nieuwe innovatieve oplossing te ontwikkelen of kan doelgericht op zoek gaan naar een innovatieve oplossing voor de behoefte.

    Lees het hele artikel.
    (Bron: Consultancy.nl)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW