Nieuwe methode om sneller verkeersdrukte in kaart te brengen 18 jan 2019

    VerkeersdrukteMet Mobiele Telefonie Data (MTD) is veel meer mogelijk. DAT.Mobility en data-analist Mezuro ontwikkelden een methode om er rechtstreeks landelijke wegvakintensiteiten uit te halen. In een pilotstudie bij de Heinenoordtunnel met Rijkswaterstaat en de NDW is dit vervolgens succesvol toegepast. Hiermee is MTD volgens hen een nieuwe bron om intensiteiten mee in te schatten. Het is sneller en eenvoudiger om uitspraken over verkeersintensiteiten en herkomsten en bestemmingen te doen.

    Verkeerstellingen, kentekencamera’s, verkeersmodellen en enquêtes. Deze methodes bieden slechts ten dele inzicht in verplaatsingspatronen, stellen de onderzoekers. Tellingen geven het aantal passerende voertuigen enkel op de getelde wegvakken. Kentekenonderzoeken zijn kostbaar en daardoor beperkt in omvang en duur. Ook het opstellen van verkeersmodellen is kostbaar. De uitkomsten zijn meestal alleen voor een gemiddelde werkdag en blijven een benadering van de werkelijkheid. En met enquêtes als het Onderzoek Verplaatsingsgedrag in Nederland (OViN) zijn alleen op een hoog schaalniveau landelijke herkomstbestemmingspatronen te analyseren.

    Lees er meer over bij Verkeersnet.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW