Synergie integrale veiligheid en verkeersveiligheid via handhaving

In opdracht van CROW-KpVV heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CVV) onderzoek verricht naar de kansen om de verkeersveiligheid, en daarbinnen de verkeershandhaving, op een hoger niveau te brengen door een betere samenwerking te stimuleren tussen de bestuurs- en de verkeerskolom.
 
  • Die betere samenwerking moet er onder meer toe leiden dat de integrale verkeersveiligheid, en in het bijzonder verkeershandhaving, wordt opgenomen in de diverse beleids- en handhavingsplannen van politie en gemeenten.
     
    Handhaving is een belangrijk gespreksonderwerp binnen het thema verkeersveiligheid, constateren CROW-KpVV en CCV. Eén van de aandachtspunten is de aansluiting van de bestuurskolom op de verkeerskolom. Met andere woorden: in hoeverre is er afstemming tussen de burgemeester – die samen met de politie en het Openbaar Ministerie de inzet van de (verkeers)handhaving bepaalt – en de wethouder die verkeer in portefeuille heeft?
     
    In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 staat dat overheden meer moeten gaan samenwerken om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het gaat daarbij niet alleen om de samenwerking met politie en Openbaar Ministerie (OM), maar ook om samenwerking binnen de overheden zelf. Ook de prioriteitstelling kan beter.
     
    Aan de hand van gesprekken in drie gemeenten in Noord-Nederland is onderzocht hoe de afstemming tussen afdelingen openbare orde en veiligheid en verkeer en vervoer beter kan. Zo kan de ‘driehoek’ beter worden gevoed met wat nodig is op het gebied van verkeersveiligheid (en daarbinnen de verkeershandhaving). Dit heeft geleid tot een zestal aanbevelingen.
      
    In aanvulling op dit onderzoek heeft Kennisnetwerk SPV in juli 2020 een handleiding gepubliceerd over hoe je als verkeersambtenaar het gesprek over verkeershandhaving kunt voeren binnen je gemeente.
Scroll naar boven