2. Auto en parkeren

Hoe maak je een beleidsstuk waar autodelen in terug komt? Hoe ga je om met andere modaliteiten? Hoe bepaal je de toekomstvisie?

Mensen die autodelen, maken veel minder autoritten. In plaats daarvan reizen ze meer met het openbaar vervoer, de fiets en te voet. Autodelen draagt daarom bij aan een lager autogebruik- en bezit. Dat is goed voor het milieu. In steden draagt het ook bij aan minder geparkeerde auto’s. De meeste deelauto’s zijn schoner dan het gemiddelde wagenpark in Nederland. Dat komt omdat veel auto’s nieuwer, kleiner en zuiniger zijn. Ook zijn deelauto’s vaker dan gemiddeld elektrisch. Door in te zetten op autodelen, kunnen steden daarom veel ruimte besparen. Alles bij elkaar levert autodelen veel voordelen:
  • Autodelers bezitten ruim 30 procent minder auto’s dan voordat ze met autodelen begonnen;
  • Autodelers rijden 15 tot 20 procent minder autokilometers dan wanneer ze een eigen auto hadden;
  • Autodelers stoten door verminderd autobezit en -gebruik per persoon per jaar 175 tot 265 kilo minder CO2 uit.
Naast milieuvoordelen worden ook andere voordelen steeds zichtbaarder. Zo zetten projectontwikkelaars steeds vaker een deelauto in om te kunnen besparen op parkeerplaatsen. Daarnaast vormt de deelauto een mogelijke schakel in MaaS-oplossingen (Mobility as a Service). Met technologieën zoals GPS en apps wordt het steeds makkelijker een deelauto te gebruiken.

Meer informatie over autodelen vindt u in het Dashboard Autodelen.

 

Duurzame mobiliteit
Submenu openen

Beleid in de gemeente

Scroll naar boven