Van bezit naar gebruik

De ontwikkeling van het bezet van een vervoersmiddel naar enkel het gebruik van een vervoersmiddel

De ontwikkeling van autodelen past in de grotere trend van bezit naar gebruik. Zie hieronder voor meer informatie.
Het was al langer bekend dat consumenten die actief zijn op het gebied van duurzaamheid, interesse hebben in autodelen. Nu ontstaat er ook vanuit andere invalshoeken belangstelling:

  • Aanbieders werken continu aan het verbeteren van hun diensten. Zo heeft SnappCar veel energie gestoken in de ontwikkeling van hun autodeelplatform. Dat heeft geleid tot een flinke groei van aanbod- en gebruik.
  • Ideologie wordt als argument voor autodelen minder belangrijk. Steeds meer mensen stappen in vanwege de lagere kosten en het gedoe dat een eigen auto met zich mee brengt (vooral in de grotere steden), blijkt uit onderzoek van N. Stofberg en A. Groag.
  • Projectontwikkelaars zien deelauto’s als alternatief voor het aanleggen van dure parkeerplaatsen. De City Deal Elektrische deelmobiliteit zet in op elektrische deelauto’s bij nieuwbouwprojecten. 
  • Energiecoöperaties krijgen interesse in het delen van mobiliteit. Vaak gaat het om groepen die samen een elektrische auto aanschaffen en alle kosten delen. 
  • Bij Mobility as a Service (MaaS) vullen diverse vervoermiddelen elkaar aan: van openbaar vervoer tot ritdelen, fietsdelen en ook autodelen. Een complete rit van A naar B kan bijvoorbeeld via één app geboekt en afgerekend worden. Voor MaaS is het belangrijk dat er deelconcepten beschikbaar zijn op locatie en dat de gebruiker gemakkelijk toegang heeft tot auto’s van verschillende aanbieders.
  • De autosector krijgt steeds meer belangstelling voor delen. Dit is zichtbaar bij onder meer autofabrikanten, autohuurders en autodealers.
  • Gebruikers van private lease bieden de mogelijkheid aan om auto’s te delen, zodat de maandlasten lager worden. Zo werkt SnappCar samen met diverse partijen die private lease aanbieden. Door die samenwerking krijgt de autodeler korting op de kosten voor private lease.
  • De technologische ontwikkeling maakt het delen en reserveren steeds makkelijker. Met Blockchain kunnen bedrijven en particulieren gemakkelijk eigenaarschap delen en toegang tot de auto’s regelen. 
  • Bij beleidsmakers groeit de belangstelling voor autodelen. Tegenwoordig komt de deelauto voor in nagenoeg iedere discussie over mobiliteit.

Van bezit naar gebruik: opkomst van de deeleconomie

De deeleconomie (Engels: collaborative consumption) doet snel z’n intrede. Mensen kiezen steeds vaker voor alternatieve schakels buiten de complexe systemen om. Rachel Botsman, goeroe op het gebied van de deeleconomie, voorziet een enorme groei van bedrijven en organisaties die op deze trends inspelen. 

Voorbeelden van deelplatformen zijn Airbnb (woningen), MotoShare (motors), Spinlister (fietsen), Goboony (campers), Thuisafgehaald (eten) en Peerby (goederen). Autodelen is kansrijk, omdat het goed past in de trend van bezit naar gebruik. Toch gaat de ontwikkeling minder snel dan bijvoorbeeld het delen van woningen. De gehechtheid aan de eigen auto en het idee dat er geen vervoer beschikbaar is als je het nodig hebt, zal daarbij een rol spelen.

Mobiliteit delen

Behalve autodelen zijn er ook andere initiatieven rond het delen van mobiliteit. Bijvoorbeeld:

  • carpoolen (BlaBlaCar);
  • Uber, Lyft (Uber begon als initiatief voor wachtende privéchauffeurs die tussentijds andere mensen in hun limousine vervoerden);
  • delen van parkeerplekken Parkbee, SwitchPark, Mobypark;
  • contact leggen met gebruikers van laadpalen (Social Charging), om het gebruik van laadpalen te verhogen;
  • particuliere vervoerinitiatieven zoals Woej.

Stellen jongeren de aanschaf van een auto uit?

Dat is maar de vraag. Terugblikken op het verleden betekent niet dat je de toekomst kunt voorspellen. Wie had er tien jaar geleden voorspeld dat we massaal aan denauwelijks nog zonder smartphone zouden kunnen?slaan? En wie had de economische crisis voorspeld?

Waar vroegere generaties hard werkten om de levensstandaard te verhogen, staan jongeren meer open voor een combinatie van individuele en gezamenlijke inspanningen. Bezit is voor hen niet per se nodig; toegang ertoe op het door hen gekozen moment is voor hen veel belangrijker (Trendrede 2014). Jongvolwassenen staan dan ook meer open voor autodelen dan ouderen. Volgens het CBS is het autobezit in de leeftijdsgroep 18-30 jaar gedaald tussen 2005 en 2015. De groei van het autobezit vond in deze periode vooral plaats bij 50-plussers. 

Autobezit wordt vaak gezien als een statussymbool. Uit onderzoek van het KiM blijkt dat jongeren nog steeds veel status ontlenen aan de auto. De generatie Y is opgegroeid in een cultuur van welvaart en consumeren (KiM, mobiliteitsbalans) Maar voor de status van de auto hoef je er niet per se een te kopen: een op Facebook geplaatste selfie met een via SnappCar gehuurde cabrio werkt ook statusverhogend. 

Meer informatie: factsheet 4: maatschappelijke trends en autodelen

Dashboard Autodelen
Scroll naar boven