Aanbod deelauto's

Cijfers over het aanbod van deelauto's in 2020

Ruim 10.000 nieuwe deelauto’s

Ook dit jaar voeren Amsterdam en Utrecht de lijsten weer aan als autodeelsteden van Nederland. Utrecht is de gemeente waar de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners te vinden zijn. In Amsterdam is het totale aantal deelauto’s en de groei van het aantal deelauto’s het grootst.
 
Nederland beschikt in het voorjaar van 2020 over 64.000 deelauto’s. Het afgelopen jaar zijn er ruim 13.000 deelauto’s bijgekomen. De landelijke groei van het aantal deelauto’s blijft doorzetten. De groeitrend blijft aanhouden en de groei versnelt zelfs.

Peer-to-Peer carsharing is de vorm van autodelen met de meeste deelauto’s. Via deze platforms kun je auto’s van particulieren huren wanneer deze niet in gebruik zijn. Bij alle vormen van autodelen is het aanbod gegroeid in het afgelopen jaar. Business Carsharing (zakelijke deelauto's) groeide het snelst in aanbod, gevolgd door Community-Based carsharing. Bij die laatste vorm delen (groepen) bewoners onderling een auto.
 


Klik op de grafiek voor weergave in de Duurzaamheidsscore


De top-10 van autodeelgemeenten wordt aangevoerd door de sterk stedelijke gemeenten Utrecht, Amsterdam en Rijswijk. Per 100.000 inwoners zijn vandaag de dag 369 deelauto’s beschikbaar in Nederland. Als alleen naar roundtrip, free-floating en community-based carsharing wordt gekeken, dan gaat het om 39 deelauto’s per 100.000 inwoners.
 
Alle trends wijzen op een verdere groei van autodelen. Tijdens de intelligente lockdown waren enkele aanbieders genoodzaakt om voertuigen van de straat te halen. Direct daarna was er een sterke toename van gebruikers te zien bij de aanbieders die zich richten op de particuliere markt. De zakelijke markt heeft een sterke afname van de vraag gezien, maar na de intelligente lockdown krabbelde deze weer terug richting het oude niveau. Daarmee heeft de sector een sterke veerkracht laten zien. De cijfers over de coronaperiode zijn nog niet in de data te vinden, maar bij een klein onderzoek onder deelautoaanbieders is naar de verandering in vraag geïnformeerd
 
Bovendien wordt stevig ingezet op samenwerking in de Green Deal Autodelen II. Als autodelen een robuust onderdeel wordt van het mobiliteitsbeleid, zal over 10 jaar het autodeellandschap er heel anders uitzien.

De onderstaande tabel en grafieken laten zien dat het aanbod het grootst is in de zeer sterk stedelijke gemeenten. De sterkste groei vindt nog steeds plaats in de grote vier steden. In het algemeen geldt dat hoe sterker de verstedelijking, des te meer deelauto’s er zijn. In de zeer sterk stedelijke gebieden is 2% van het totale aantal particuliere auto’s  een deelauto.
 

Klik op de grafiek voor weergave in de Duurzaamheidsscore
 

Klik op de grafiek voor weergave in de Duurzaamheidsscore
 

Beschikbaarheid van deelauto’s

Door de groei van het aanbod wordt de beschikbaarheid steeds beter. Vooral door de opkomst van Peer-toPeer carsharing wordt autodelen ook beschikbaar in kleinere kernen. Daar is het moeilijker om roundtrip autodelen te exploiteren. Voor consumenten is het prettig dat er diverse vormen van autodelen en aanbieders zijn met hun eigen formules. Dat leidt tot meer keus en een passende oplossing voor verschillende doelgroepen. Verwacht wordt dat Google Maps in navolging van de deelfietsen ook de deelauto’s zichtbaar zal maken.

Wanneer het aanbod aan deelauto’s verder verdicht, komen op steeds meer plekken deelauto’s beschikbaar op loopafstand. Voor gebruikers is dat een belangrijk gegeven.
 

Dashboard Autodelen
Submenu openen

Aanbod deelauto's

Scroll naar boven