Elektrische deelauto

Cijfers over de elektrische deelauto

Van de 87.825 deelauto’s is 13,1% elektrisch en 10,1% volledig elektrisch. Binnen het Nederlandse wagenpark is het aandeel elektrische personenauto’s 3,5% en 2,1% volledig elektrisch. In vergelijking met het Nederlandse wagenpark zijn deelauto’s naar verhouding dus ongeveer 3,5 keer vaker elektrisch. Bij roundtrip carsharing en business carsharing komt het elektrificeren van het wagenpark nu ook op gang.
Dat de elektrificatie van het wagenpark voor deelauto’s groeit, is ook te zien in de absolute aantallen elektrische deelauto’s. Waren er in maart 2020 nog 5.200 elektrische deelauto’s, in maart 2021 waren dit er maar liefst al 11.500. Dit betekent een verdubbeling van het aantal elektrische deelauto’s. De stijging van 4,9% in het aandeel elektrische deelauto’s is ook aanzienlijk hoger dan de stijging in het Nederlandse wagenpark (0,8%). De verwachting is dat het aandeel elektrische deelauto’s, maar ook personenauto’s, de komende jaren gestaagd zullen doorstijgen.
Opvallend is dat alle free-floating deelauto’s elektrisch zijn. Ook de roundtrip-deelauto’s zonder vaste standplaats (homezone-based-variant) zijn 100% elektrisch. Dit betreft het zonefloating-concept van Mywheels. Bij de andere variant van roundtrip carsharing (station-based) en business carsharing komt de elektrificatie van het wagenpark nu op gang. 


Toch zijn er nog steeds barrières voor elektrisch autodelen. Met de opkomst van elektrisch rijden worden deze barrières steeds kleiner. Een belangrijke bottleneck is de beschikbaarheid van laadpalen bij deelautostandplaatsen. Het realiseren van standplaatsen met laadpaal vergt extra procedures en neemt daarmee meer tijd in beslag. Ook kan de onbekendheid met elektrisch rijden bij bepaalde gebruikers en extra drempel vormen. Deelauto’s zijn in de regel schoner dan privéauto’s, en autodelers rijden minder autokilometers. Autodelen is daarmee in alle gevallen duurzamer dan autobezit.

Dashboard Autodelen
Submenu openen

Elektrische deelauto

Scroll naar boven