Omwonenden evenementen nog te vaak buitenspel 6 okt 2017

    Gemeenten moeten zich vaker oplossingsgericht opstellen tegenover klagende omwonenden van evenementen, schrijft de Nationale Ombudsman in het vandaag verschenen rapport ‘Van een koude kermis thuiskomen’. Dat is opgesteld naar aanleiding van klachten van omwonenden die zich door hun gemeente niet serieus genomen voelen.

    Schuring

    Aanleiding voor het onderzoek van de Ombudsman is de stroom van klachten over gemeentelijk evenementenbeleid van de afgelopen jaren. Gemeenten zijn bijvoorbeeld vaak niet bereikbaar voor klachten en over de behandeling van klachten wordt vaak niet teruggekoppeld.

    Volgens de Ombudsman schuurt het tussen gemeenten, die een aanzienlijk economisch belang hebben bij evenementen, en omwonenden die de indruk hebben dat zij aan dat belang ondergeschikt zijn. "Wanneer de gemeente vervolgens op andere punten [het zorgen voor veiligheid en een goede leefomgeving, red.] niet tegemoet komt aan de verwachtingen van omwonenden wordt dit gevoel versterkt en het wantrouwen ten opzichte van de gemeente gevoed." De Ombudsman oordeelt dan ook dat gemeenten, vooral als het ruim faciliteren van evenementen een last voor omwonenden oplevert, meer moeten doen om omwonenden tegemoet te komen.

    Lees het volledige artikel

    Bron: Digitale nieuwsbrief Binnenlands Bestuur, 30 september 2017

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht

© Copyright 2014 CROW