Wat te doen met big data? 9 jan 2020

    smartGemeenten verzamelen steeds meer (big) data of willen dat gaan doen. Maar het gebruik van de data is nog redelijk in nevelen gehuld. Wat kan je er mee? En hoe maak je er gebruik van? Wat kan wel en wat kan niet?
    Stadszaken sprak met enkele experts over het onderwerp.
     
    Data kan interessant zijn voor veel verschillende partijen. Niet alleen de gemeenten, maar ook retailers en vastgoedpartijen kunnen hiermee investeren in de binnenstad. Met big data is bijvoorbeeld in kaart te brengen waar het druk is (of juist niet). Dit kan gebruikt worden om bepaalde plekken interessanter te maken.
     
    Echter, de data die verzameld wordt, wordt veelal weinig gebruikt. De gemeenten weten niet wat ze met de data moeten. Gertjan Slob, onderzoeksdirecteur bij Locatus, een bedrijf dat voor verschillende partijen data verzamelt over winkels, winkelgebieden en -passanten: “Enerzijds vormt privacy een belemmering, anderzijds de beschikbaarheid en techniek. In theorie is er veel informatie beschikbaar, maar het mag niet altijd worden verzameld vanwege privacy, of het wordt weinig gedeeld - denk aan alles wat door partijen als Google en Apple wordt verzameld. Voor gemeenten is het bovendien een lastig technisch vraagstuk; wil je met de informatie aan de slag gaan, dan is statistische datakennis nodig.”
     

    Apeldoorn

    In Apeldoorn wordt getest met drie verschillende methodes van dataverzameling. Slob is hier onder meer bij betrokken.
    “De gemeente Apeldoorn spreekt nadrukkelijk de wens uit een smart city te willen zijn. Data vormen belangrijke input voor het maken van beleidsafwegingen. Er worden kwantitatieve en kwalitatieve gegevens verzameld over economische voorzieningen, zoals winkels en toerisme. Het uiteindelijk streven is met big data betere beslissingen te nemen en een hogere kwaliteit van leven te bereiken. In de stad lopen diverse proefprojecten, zoals slimme verlichting, het meten van luchtkwaliteit en slimme sensoren die bijvoorbeeld weten of er parkeerplaatsen beschikbaar zijn.” Zo omschrijft Stadszaken het project.
     
    Slob: “Wij denken dat inzicht in de passantenaantallen een van de indicatoren is om de vitaliteit van de binnenstad inzichtelijk te maken. Tevens wilden we inzicht krijgen in de impact van bijvoorbeeld koopzondagen en evenementen op de bezoekersaantallen. Daarnaast is het een mooie tool voor het centrummanagement. De data vormen input om met ondernemers in gesprek te gaan en bijvoorbeeld te verkennen waar mogelijkheden liggen om meer bezoekers aan de binnenstad te binden.”
    De drie methodes die gebruikt werden waren: wifi-tracking (waarbij kastjes wifi-signalen van consumenten oppikken); via Facebookprofielen (mits gebruikers toestemming hadden gegeven); en via door de gemeente ingekochte advertenties.
     

    Grenzen

    Slob merkte daarbij wel de grenzen van dataverzameling. Zo was het niet mogelijk om de bezoekersfrequentie in kaart te brengen of de verblijfsduur te meten. Deze data tegelijk opslaan mag namelijk niet.
     
    Toch was er genoeg te halen uit de cijfers. Zo zag ook Apeldoorn: “Apeldoorn is een stad die zich stabiel ontwikkelt. De impact van evenementen en het liberale regime voor koopzondagen heeft effect op de bezoekersaantallen. Daarnaast onderbouwen de cijfers wat wij op straat ook zien, en dat is dat het winkelgebied fysiek kleiner wordt en bezoekers zich in een kleiner gebied begeven.”
     
    Doordat dataverzameling nog wel wat (regeltechnische) problemen kent, is de uitdaging om een goede oplossing te vinden voor deze knelpunten.
    Slob denkt wel dat dit op te lossen is: “Dat kan bijvoorbeeld door gegevens te koppelen met andere bronnen. Zo kun je druktepatronen koppelen aan kassa- of pintransactiecijfers. Als je iets verzamelt, kijk dan naar extra bronnen om te controleren en extrapoleren. Ook hier ligt geen hapklare aanpak klaar, en ligt het eraan welke databronnen je hebt en wat je ermee wilt doen. Een belangrijke eerste vraag is dan ook: wat wil je meten? ‘Het ligt wellicht voor de hand, maar je moet goed definiĆ«ren: wat wil je weten en waar heb je het voor nodig? Vervolgens moet je daar oplossingen voor zoeken.”
     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht
 Security code

© Copyright 2014 CROW