Hoe Maastricht het schoonste winkelgebied van Nederland kreeg 6 aug 2019

    AfvalMaastricht won vorig jaar de verkiezingen van Nederland Schoon met prijzen in twee categorieën. Zowel bij ‘Schoonste winkelgebieden in grote steden’ sleepten zij de prijs in de wacht, als bij het schoonste winkelgebied van Nederland.
     
    John Janssen, manager Reinigen bij Maastricht probeert het succes te verklaren bij Nederland Schoon. ‘We wilden graag aan de verkiezing meedoen om te kijken waar we staan ten opzichte van andere Nederlandse gemeenten én om van anderen te leren. De verkiezing als benchmark dus eigenlijk.’
     
    John Janssen is zich bewust van het feit dat Maastricht een voorbeeldfunctie vervult sinds ze de Schoonste Winkelgebiedenverkiezing wonnen. De gemeente zet zich dan ook graag in om andere gemeenten en winkeliers te inspireren. Hij gelooft echter niet dat de winst in quick wins besloten ligt.
     
    ‘Een schoon winkelgebied kan alleen maar het resultaat zijn van goede samenwerking. Actieve reinigingswerkers, buurtnetwerken en ondernemers moeten samen de meerwaarde van een schone stad inzien en gemotiveerd zijn om daar een stapje extra voor te doen. De betrokkenheid van Horeca Nederland speelt hier een positieve rol in, en ook onze gemeenteraad trekt graag de beurs voor een schone stad. Uiteindelijk ligt je rol als gemeente vooral in het verbinden van al die partijen. En in het aanmoedigen van schone ontwikkelingen en voorbeeldgedrag. Dat is een proces dat tijd en aandacht vraagt, maar ook een proces dat eigenlijk altijd een positief resultaat oplevert.’
     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht
 Security code

© Copyright 2014 CROW