De enorme vervangingsopgave van Amsterdam 8 aug 2019

    AmsterdamVeel bruggen en kades in Amsterdam zijn toe aan vervanging. De gemeente onderzoekt de komende jaren wat er vernieuwd moet worden en waar noodmaatregelen gewenst zijn. Technisch manager Martijn Meulblok van de gemeente leidt het programma Kademuren sinds 3 jaar in goede banen.

    “Als je met een bootje over het water vaart, zie je op sommige plekken echt scheuren in de kades”, legt Martijn Meulblok uit. “Maar het grootste probleem zit onder water. Amsterdam is gefundeerd op heel veel houten palen, ook onder kades en bruggen. We verwachten dat daar veel rotte exemplaren tussen zitten. Als we niks doen, loop je het risico dat een kade het langzaam gaat begeven. Dat kan bij wijze van spreken morgen gebeuren.”

    Paard en wagen
    Veel kades en bruggen dateren uit het midden van de 19de eeuw. Ze zijn gebouwd voor paard en wagen, niet voor vrachtwagens en trams. Meulblok: “Ouderdom is dus niet het enige probleem. Omdat we kades en bruggen steeds meer belasten, gaan ze sneller kapot. Daar hadden we het onderhoudsplan beter op af moeten stemmen. Dat is iets waar we in Amsterdam een tijd lang niet alert genoeg op zijn geweest. De stad is niet gebouwd op die ‘olifanten’ van 80.000 kilo.”

    20 keer zo snel
    Uit het onderzoeksrapport bleek in februari al dat Amsterdam veel meer moet vernieuwen dan gedacht. “Tot nu toe vernieuwden we 500 meter kade per jaar. Als je uitgaat van 200 kilometer kademuur, zou je dus in 400 jaar alle kades vervangen hebben. Ons huidige idee is dat we in 20 jaar tijd alles op orde moeten krijgen, 20 keer zo snel dus. De ‘rotte appels’ moeten we nu al stabiliseren, om te voorkomen dat er iets omvalt. Daarnaast zijn we bezig met een uitgebreid onderzoeksprogramma om alle kades en funderingen te bekijken, ook met duikers. Dat zal een jaar of 6 duren. Zo moet duidelijk worden welke belasting verschillende bruggen en kademuren nog aan kunnen en hoe groot de renovatieopgave daadwerkelijk is.”

    Toren van Pisa
    Vernieuwing van een kade duurt minimaal 3 jaar, waarvan 2 jaar voorbereiding. "Daarom begint de gemeente in sommige gevallen vast met andere maatregelen", vertelt Meulblok. “Die maatregelen zijn erop gericht om de kades in elk geval overeind te houden. Dat kan betekenen dat je op sommige plekken geen grote vrachtwagens, containers of hijskranen meer toestaat. Of zelfs dat op bepaalde kades geen geparkeerde auto’s meer mogen staan. In sommige gevallen slaan we damwanden om een kade te verstevigen of brengen we stalen balken aan om een brug te versterken. Bij de kruising Herengracht-Leliegracht hebben we bijvoorbeeld kademuren moeten stabiliseren omdat ze steeds schuiner gingen staan, als een soort toren van Pisa. Alles is erop gericht om de stad veilig én bereikbaar te houden.”

    Overlast
    Amsterdammers zullen de komende jaren zeker wat merken van het werk, verwacht Meulblok. “Het werk brengt geluidsoverlast met zich mee. En natuurlijk heeft het ook gevolgen voor de bereikbaarheid. We zullen er echter alles aan doen om belangrijke verbindingen in stand te houden. Je kunt de stad niet op slot gooien. Daarnaast is het van belang om de overlast voor de omgeving zo klein mogelijk te houden, ook al zal die hinder in sommige gevallen nog steeds groot zijn. Daar moeten we eerlijk in zijn. De veiligheid van de stad zal soms tijdelijk ten koste gaan van de leefbaarheid en bereikbaarheid.”

    Zwakheden
    Martijn Meulblok zal hoe dan ook met veel plezier betrokken blijven bij de vernieuwing van kades en bruggen. “Amsterdam is een geweldige stad. Het voelt goed om een bijdrage te leveren aan de oplossing van 1 van de grote opgaven waar Amsterdam voor staat. Het is geen plank van een vijvertje die je vervangt, nee, de halve stad moet aangepakt worden. De kunst is om te begrijpen hoe zo’n muur of brug functioneert. Als je weet waar de zwakheden van een kademuur of brug zitten, weet je ook hoe je die overeind moet houden. Gelukkig kan ik nog steeds onbevangen door Amsterdam fietsen, hoewel de omvang van de opgave me ook weleens aangrijpt. Met de ontwikkeling van dit programma zijn we in elk geval op de goede weg.”

    De gemeente heeft in juni besloten om tot en met 2023 27 bruggen en 800 meter kademuur te vernieuwen. Ook wordt de vervanging van 3.800 meter kademuur voorbereid. Totale kosten: zo’n 450 miljoen euro.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht
 Security code

© Copyright 2014 CROW