Amsterdam heeft grote laadinfrastructuur nodig 26 aug 2019

    lichtAmsterdam heeft een veel grotere laadinfrastructuur nodig voor elektrische bestelauto’s. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en TNO.

    Om in 2025 een emissievrije stadslogistiek te hebben, wat de wens is, zijn 17.000 laadpalen nodig.
    De laadinfrastructuur is een van de grootste bottlenecks in dit verhaal. Niet alleen in de grote steden zelf maar ook in de gemeenten daaromheen. Zo komt ruim 90 procent van de bestelbusjes die in de emissievrije zone van de stad rijden, uit andere plaatsen zoals Almere, Volendam en Badhoevedorp.
     
    Walther Ploos van Amstel, onderzoeker naar stadslogistiek bij de Hogeschool van Amsterdam, onderstreept bij BNR dat gemeenten met ‘zero-emissie’-doelstellingen hiermee een grote last neerleggen bij hun buren, zeker omdat niet duidelijk is hoe het best kan worden omgegaan met openbare laadplekken. “Moeten plekken waar iedereen nu mag parkeren ‘dedicated’ laadplekken worden? En gaan we openbare ruimte waar energiemaatschappijen geld gaan verdienen zomaar gratis weggeven?”

    Hij denkt dat er nog een lange weg te gaan is. Maar: “Het doel is 2025, daarvoor hebben we nog zes jaar”

    Bron: Autoweek
     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht
 Security code

© Copyright 2014 CROW