Thema Aanbesteden
Thema Samenwerken in projecten
Past Performance is een systematiek van beoordelen om de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te professionaliseren. Niek van Onna schreef er een boeiende blog over.

Past Performance is een systematiek van beoordelen om de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te professionaliseren. Vaak wordt de toepassing geïnitieerd door de opdrachtgever, maar ook steeds vaker door de opdrachtnemer. Beoordeeld worden kan eng zijn, maar je kunt er ontzettend veel uit halen.
Prestatiemeten blijft
De weg van prestatiemeten is ingezet en het lijkt erop dat prestatiemeten blijft. Buiten het feit dat opdrachtgevers en opdrachtnemers in gesprek gaan en beter samenwerken, geeft beoordelen inzicht in hoe een partij presteert op houding en gedrag. Voor decentrale overheden is CROW Past Performance de meest gebruikte beoordelingssystematiek. Deze is tot stand gekomen in samenspraak met opdrachtgevers en opdrachtnemers. Inmiddels zijn er al ruim 85 overheden aangesloten bij deze Past Performance systematiek.
Omdenken!
Voor veel mensen voelt het niet prettig om beoordeeld te worden. Toch stappen steeds meer aannemers over deze ‘angst’ heen door ‘om te denken’. De gedachte is: door ons te laten beoordelen, kunnen we laten zien hoe goed we presteren. We geloven in wat we doen én we willen dit graag laten zien en aantoonbaar maken aan anderen. Ook de mannen die buiten op het werk het verschil maken, krijgen meer waardering voor ‘de kleine dingen’ die de ene aannemer net iets beter maken dan de andere. Je kwetsbaar opstellen om te verbeteren wordt gewaardeerd. Je investeert in de lange termijn verbetering van de geleverde kwaliteit en klanttevredenheid. Lees ook de visie van BAM in de blog ‘BAM Infra omarmt Past Performance in eigen organisatie’ door Tanja Nieuwland en Eline van Buren.
De voordelen van beoordeeld worden gelden net zo goed voor opdrachtgevers. Laat je beoordelen (bij de wederzijdse beoordeling van is dat tegenwoordig vanzelfsprekend) en kom erachter dat veel ‘grieven’ (zie ook het filmpje grootste grieven!) misschien wel zijn te voorkomen. Die kans wil je toch benutten? Ga het gesprek aan!
Maar wat als de beoordeling negatief is?
Prestatiemeten is natuurlijk ook best spannend. Wat als ik negatief beoordeeld word? En wat als ik in mijn ogen onterecht een slechtere beoordeling krijg? Niet alleen in de infra-sector wordt beoordeeld, consumenten beoordelen aannemers ook al jaren op platforms als Werkspot of Bouwnu.nl. Ook daar moet je als aannemer omgaan met negatieve beoordelingen. Hoe ga je hiermee om en hoe kun je dit in je voordeel laten werken? Jan Vinken van Werkspot schreef erover in het Cobouw artikel ‘hoe ga je als vakman om met negatieve reviews’. Binnen de infra-sector liggen de belangen uiteraard wel wat anders dan in de consumentenmarkt. Daarom is er bij CROW Past Performance een gedragscode opgesteld waarin onder andere een klachtenregeling is opgenomen. Daarnaast moet een beoordelaar altijd een training hebben gevolgd om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om op een juiste wijze te kunnen beoordelen. Dit alles om de beoordeling zo objectief als mogelijk te laten zijn. Om dit nog beter in de praktijk te brengen is ‘coaching on the job’ sinds kort een onderdeel van de CROW-training.
Het blijft een hulpmiddel
Het is belangrijk dat we ons blijven beseffen waar het om gaat. We willen allemaal de samenwerking verbeteren en professionaliseren. Een betere samenwerking leidt tot betere projectresultaten. En we willen toch op een prettige manier ons werk doen in een gezonde sector?
Zie CROW Past Performance dus breder dan een vragenlijstje, maar als een hulpmiddel om de cultuur en samenwerking te verbeteren.
Heeft u vragen over CROW Past Performance, wilt u een abonnement afsluiten of training volgen? Neem gerust contact met ons op of kijk op www.past-performance.nl.
Niek van Onna,
niek.vanonna@crow.nl
Team CROW Past Performance
Delen via