Hoe zit het met chevronborden, RIMOB's en RIMOB's met neusschild?

31-03-2016
Voor mensen die de termen uit de titel niet kennen: lees mijn blog toch, het maakt autorijden in Nederland alleen maar leuker!

De afgelopen jaren ben ik als CROW’er nadrukkelijk betrokken bij het ontwerp en inrichting van wegen. Zo heb ik mogen werken aan de actualisatie van de Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen, die in 2015 zijn uitgekomen. En op dit moment ben ik samen met wegbeheerders aan het kijken of al die bebakening en markering die in onze richtlijnen staat wel altijd en overal nodig is. Het is dus logisch dat ik dan ook wat beter kijk naar hoe wegbeheerders omgaan met reflectorpalen, markering en al die andere zaken die op, naast en boven de weg geplaatst worden.

Vorige week kreeg ik van een wegbeheerder de vraag of deze zin wel klopt: ‘Als een RIMOB is geplaatst voor het chevronbord of UIT-bord, wordt de RIMOB voorzien van een groen-wit chevronneusschild’. Voor de duidelijkheid: deze zin staat in onze Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen 2015.

RIMOB en Chevronbord?

RIMOBRIMOB staat voor Rimpelbuisobstakelbeveiliger. Dat is een bermbeveiligingsconstructie ter afscherming van een obstakel, die botsingsenergie kan absorberen en daardoor bij een aanrijding voertuigen met zo weinig mogelijk schade van richting doet veranderen of tot stilstand brengt. Een RIMOB functioneert als het ware als een opvangkreukelzone en vangt de klap op bij aanrijdingen aan de kopse kant.




chevronbordEen chevronbord is een bord met witte, naar boven wijzende pijlen (zonder schacht) op een groene ondergrond. Het groen-witte chevronbord wordt geplaatst bij een divergentiepunt waar een auto(snel)weg/stroomweg zich splitst in twee autosnelwegen/stroomwegen. Het chevronbord benadrukt de gelijkwaardigheid van het verkeersregime na het divergentiepunt, of te wel: het chevronbord geeft aan dat men het auto(snel)wegennet niet verlaat.



chevronbord neusschildEr zijn situaties waar een RIMOB van een neusschild voorzien mag/moet worden. Bij gevaarlijke situaties en bij Werk in Uitvoering is dat een rood-wit neusschild. En in situaties waarin een RIMOB is geplaatst voor het chrevronbord, wordt de RIMOB voorzien van een groen-wit chevronneusschild.
 

Terechte vraag

De vraag werd terecht gesteld: het groen-witte chevronbord wordt geplaatst op splitsingen van auto(snel)wegen en benadrukt de gelijkwaardigheid van het verkeersregime na het splitsings- (ofwel divergentie)punt. De werkgroep buigt zich binnenkort over de vraag of ook in situaties met een UIT-bord de RIMOB moet worden voorzien van een groen-wit chevronneusschild en komt met een eenduidig advies. Nog even wachten dus of het nu wel of niet klopt.
 
Maar hoe komt het dat de RIMOB’s die langs de autosnelwegen staan waar ik de afgelopen week heb gereden nagenoeg allemaal een groen-wit chevronneusschild hebben, ook als er geen chevronbord of UIT-bord is? Wat is de gedachte die hierachter zit? Het is nergens voorgeschreven, het is ongetwijfeld duurder, en als zo’n neusschild bedoeld is om de RIMOB beter te laten opvallen (waarom zou je dat willen?), zou dan niet beter gekozen kunnen worden voor rood-wit (gevaar). Ik hoor graag de motivaties en gedachten hierover, van zowel voor- als tegenstanders.  
 
Dat brengt me tot een bredere vraag/oproep. Mochten jullie opvallende zaken zien op en langs de weg waar wij jullie vragen over hebben of mochten jullie willen reageren op inhoud van onze richtlijnen: ik hoor ze graag.
 

Thema's

Verkeerstekens

Reacties

Robin Griffith
Als wegontwerper werd ik vrij laat op deze mededeling gewezen. Het lijkt mij sterk onwenselijk om de neusschilden op Rimob's of terminals standaard afwezig te laten. Het blijft tenslotte een object wat altijd binnen de obstakelzone valt. In het donker kan het een schrikreactie geven als deze pas laat opgemerkt wordt. Overal ter wereld worden hier neusschilden toegepast. Ongelooflijk als voor een besparing van enkele procenten de neusschilden worden geschrapt.
Ter info, afbeeldingen van rimobs/terminals over de hele wereld:
https://tinyurl.com/ybwfhyhq
https://tinyurl.com/ydhxg9wx
1-3-2018 09:22:04

Cees Wildervanck
Het chevronbord is een mooi voorbeeld van een wegbeheerder die een complexe boodschap tracht uit te dragen ('Het chevronbord benadrukt de gelijkwaardigheid van het verkeersregime na het divergentiepunt, oftewel: het chevronbord geeft aan dat men het auto(snel)wegennet niet verlaat.') die totaal niet overkomt. Het bord betekent voor de modale weggebruiker in het beste geval hetzelfde als ' UIT'. Kwam kort geleden in de CROW-cursus van een cursist nog een mooi voorbeeld tegen: het bord 'Einde autosnelweg'. Heb daar niet de illusie dat de modale weggebruiker dan meteen denkt 'O, nou mag ik nog maar 100.' Kortom: verplaats je in de weggebruiker en maak informatie zo expliciet als je kunt. Dus in dit geval: een bord '100'. En hang daar als je dat wilt het bord 'Autoweg' boven. Voldoe je toch nog aan de H. Richtlijn...
26-4-2016 16:45:16

Marleen Hovens
De werkgroep heeft het volgende besloten:
1. uitgangspunt is geen neusschilden op Rimob’s;
2. mocht een Rimob vaak worden aangereden dan:
a. obstakel weghalen (Rimob overbodig)
b. inleidende bebakening en markering verbeteren, bijvoorbeeld verlengen van puntstuk
c. maatregelen in ontwerp nemen
3. als dat allemaal niet kan dan is een groen-wit neusschild mogelijk bij splitsingen en bij uitritten als een laatste optie
4. rood-wit neusschild alleen bij werk-in-uitvoering situaties
In de loop van mei zal de tekst in de online kennismodule meubilair en installaties hierop worden aangepast.
De werkgroep hoopt dat met dit besluit het gebruik van neusschilden geminimaliseerd wordt.
De inhoud van de hierboven vermelde bermwijzer komt hiermee te vervallen.
22-4-2016 15:13:10

Marleen Hovens
Dag Arjan,
Heb je die voor mij?
Dank alvast.
Groet, Marleen
11-4-2016 14:24:08

Arjan Nienhuis
Zie bermwijzer artikel jaargang 07, Nummer 03, 2008.
Neem geust contact met me op voor meer informatie.

Gegroet,

Arjan Nienhuis
F.C. Nienhuis Wegbeveiliging
8-4-2016 21:56:10

Abonneer
 Security code
Mét CROW onzichtbaar goed geregeld
Scroll naar boven