Een sign is geen bewegwijzering

03-07-2017

In de reclamewereld zijn ze dol op Engelse woorden. Dat stopt niet bij het gebruik van Engels vakjargon om de voorwerpen aan te duiden zoals ‘sign’ voor reclamebord, of ‘digital sign out’ voor (digi) buitenreclame. Ook in de naamstelling van het bedrijf of de onderneming blijkt de voorliefde voor het Engels; Interbest, LedYear, of Clearchannel; allemaal Hollandse bedrijven en grotendeels actief op de binnenlandse markt. Het is fascinerend wat reclame-ondernemers tegenwoordig met de nieuwste technieken bedenken en bouwen. Dit is een creatieve en innovatieve sector in het kwadraat.

Jachtgebied voor de reclame-cowboys

Wegbeheerders zouden zich meer moeten interesseren voor de ‘wereld van de reclame’. Overal langs de openbare weg verschijnen tegenwoordig reclame-uitingen. Deze nemen werkelijk alle denkbare vormen aan, zijn uitgerust met de nieuwste technologie, zoals ledverlichting en de mogelijkheid om elke paar tellen van image (sorry, beeld) te wisselen. Reclame zoekt massa en juist langs de Nederlandse wegen passeren dagelijks miljoenen weggebruikers! Jachtgebied voor de reclame-cowboys! Hoe ga je hiermee om als wegbeheerder? Felle, oplichtende reclame, en/of een korte weergavetijd van de getoonde beelden trekken al snel de aandacht. Wanneer deze signs langs de openbare weg staan leiden deze dan af van de rijtaak? Internationaal onderzoek is daar niet eenduidig over. Praktisch toepasbare richtlijnen ontbreken. Hoe behoudt de gemeente de regie? Via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)? Het artikel in APV over de vergunningsplicht lichtreclame is bijvoorbeeld niet ingevuld…en de techniek ontwikkelt zich verder.

Kennis opsnuiven

Intussen doet de sector moeite om in gesprek te geraken met de overheid. Op vakgroepdagen en ‘academies’ wordt kennis uitgewisseld en deelnemers uit de branche bijgepraat over actuele zaken, en studiereizen gepland. Door in gesprek te blijven met de overheid zijn reclame-ondernemers goed op de hoogte van de regelgeving en kunnen hier in hun vergunningaanvraag beter rekening mee houden. Daardoor gaan processen soepeler lopen en ontstaat er ook meer wederzijds begrip voor elkaars belangen.  

CROW heeft met deskundigen uit de branche en met RWS de handleiding ‘Reclame langs wegen’ opgesteld, voor wegbeheerders, opdrachtgevers, adviseurs en installatiebedrijven in de branche. De publicatie is te downloaden op de CROW website (registreren noodzakelijk).
 

Frans Heijnis
Projectmanager
CROW Verkeer en Vervoer
frans.heijnis@crow.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht
Abonneer
 Security code
Scroll naar boven