CROW Academie: vanaf 10 mei weer cursussen op locatie. Lees meer

Gladheidsbestrijding: geen koud kunstje!

12-12-2013
Kort geleden heb ik te horen gekregen dat ik het programma Gladheidsbestrijding mag overnemen van mijn CROW-collega Marc Eijbersen. Leuk! En ook een uitdaging: 13 jaar heeft Marc dat programma getrokken. Zelf een vakdeskundige inmiddels. Ik kom pas kijken en heb nog maar amper geroken aan alle kennis op dit gebied. Misschien begeef ik me - te vroeg - op glad ijs.  Mocht ik dus iets verkeerds zeggen of schrijven, neem dat dan met een korreltje zout. Ik heb ook een vraag aan de ervaringsdeskundigen. Je leest hem aan het slot van dit blogbericht.

De ware helden van de (gladde) weg

Heb je je ook wel eens afgevraagd hoe de gladheidsbestrijders naar hun werk gaan? Natuurlijk zijn er veel preventieve acties, zodat ze vrij baan hebben, maar wat als er ijzel is of sneeuw ligt? En eenmaal aan het werk, maakt het nog wel wat uit met wat voor materieel. Met een sneeuwschuiver aan de voorkant heb je zelf nog profijt, maar met een strooier aan de achterkant? En dan heb ik het nog niet over de vele moeilijke wintermomenten dat zij bij nacht en ontij onder hun donsdekbed vandaan moeten komen. Zij zijn het die ons wegennet - de bloedsomloop van onze economie – begaanbaar houden. Zij zijn wat mij betreft de ware helden van de weg!

copyright MITopencourseware
 

De spin in het web van de gladheidsbestrijding

De manier waarop de gladheidsbestrijding is georganiseerd, verschilt natuurlijk per beheerder. Maar er is altijd wel een coördinator gladheidsbestrijding, of iemand die een belangrijk deel van die coördinerende taken vervult. Bij decentrale overheden is dat doorgaans een deeltaak in een reguliere functie.  Mijn eerste klusje voor de cursus ‘Coördinator Gladheidsbestrijding’ was het leveren van een voorbeeld  functiebeschrijving. Achtergrondinformatie genoeg om uit te putten! En met de recente confrontatie van mijn eigen functiebeschrijving en daarbij horende gewenste competenties, ben ik geïnspireerd aan de slag gegaan. De coördinator gladheidsbestrijding is een ware spin in het gemeentelijke-, provinciale-, of rijks-gladheidsbestrijdingsnet! Hij is, in samenwerking met (keten)partners, verantwoordelijk van strooibeslissing tot en met de uitvoering.. Geen wonder dat steeds meer overheden hechten aan de functie-eisen, waaronder het diploma coördinator gladheidsbestrijding.


 

Infarct?

Een infarct van de bloedsomloop wil je voorkomen. Een ‘by-pass’ creëren in stedelijk gebied is natuurlijk makkelijker dan bij rijks- en provinciale wegen, maar dan nog…  In de stad heeft men niet alleen te maken met rijbanen, maar ook met fietspaden en trottoirs. Zelf moet ik daarbij terugdenken aan het grote verschil in aanpak in Nijmegen en de aanliggende gemeenten. Als fietser kon je het fietspad na ‘grensoverschrijding’ niet meer gebruiken. Dat is gelukkig verleden tijd.

Waar laat je al die sneeuw?

Die verdwijnt niet zomaar als sneeuw voor de zon, in de winter. En in het dicht bebouwde stedelijk gebied is het soms al woekeren met voldoende ruimte voor rijbanen en fiets- en voetpaden. Materieel voor schuiven en vegen is er wel, maar waar laat je al die sneeuw? Waar ligt de prioriteit en hoeveel hebben we daar voor over? Wat is jullie aanpak? Ik ben benieuwd naar reacties uit de praktijk.

Jan Knol

Bekijk ook:




Reacties

Robert-Jan van den Berg
Heerlijk dat gladheidsbestrijding zo mooi in de picture wordt gezet. Goed werk Jan en natuurlijk al jouw voorgangers en medestanders. Ik zie alweer nieuwe uitdagingen aankomen de komende winter omdat aandacht voor samenwerken tussen de vele wegbeheerders nog wel een boost kan gebruiken. Ik merk dat op het moment dat het weer glad wordt er velen onder ons zijn die nog in de zomerstand staan en nu plotsklap overschakelen moeten van mais naar zout en van groen naar wit. Met de gereedschappen die CROW nu al heeft kom je een heel eind maar de praktijk is vaak anders. Ik daag iedereen uit om praktijk en papieren kennis goed te koppelen en deze winter en daarna de ervaringen met ons te delen.
13-12-2013 15:10:35

Abonneer
 Security code
Scroll naar boven