Op naar de mobiliteitshalte?

26-08-2014
Waarom ziet een parkeerplaats voor autodelen er niet net zo uit als een bushalte? Die vraag kwam onlangs bij me op. We werden  benaderd door een gemeente die autodelen wil stimuleren en op zoek was naar ideeën hiervoor. Bij een parkeerplaats voor autodelen zie je alleen maar een parkeerbord met een onderbord dat uitlegt dat het om een deelauto gaat. En dan staat er op het wegdek een wit kruis om aan te geven dat andere auto’s hier niet mogen parkeren.

In België staan wél informatieborden

Dat is tenminste de situatie in Nederland. In België is dit anders. Daar plaatsen ze er ook een keurig informatiebord bij, Zoals je op onderstaande foto van het Luxemburgplein in Brussel kunt zien. Handig, want het bord valt op en omwonenden en andere geïnteresseerden krijgen meteen een idee wat die auto daar doet. De locatie heeft een naam en mensen zien waar ze terecht kunnen voor meer informatie, klachten etc. Geen gek idee: de belangstelling voor autodelen groeit weliswaar snel, maar veel mensen weten nog niet wat het inhoudt.

Op mijn suggestie of dit niet een idee was voor de betreffende gemeente, dacht men dat er dan wellicht reclamebelasting moet worden geheven. Inderdaad is Greenwheels jarenlang achtervolgd door de dienst Reclamebelasting van de gemeente Amsterdam, alleen al omdat het onderbord ‘uitsluitend autodate’ een reclame-uiting zou zijn.Uiteindelijk heeft de rechter Greenwheels in het gelijk gesteld.

Openbaar vervoer is een publieke dienst

Toen ik vroeg hoe dit dan zat met bushaltes, kreeg ik een heel andere reactie: “ja, maar het openbaar vervoer is een publieke dienst.” De overheid betaalt mee aan het openbaar vervoer en besteedt het aan. Maar bij mijn weten zijn busvervoerders als Arriva en Connexxion commerciële bedrijven. Daarin zit geen verschil met Greenwheels en Connectcar. Bij veel bushaltes vind je informatie zoals: de lijnen die de halte aandoen, de tijden, de OV-chipkaart-informatie over de vervoerder en een logo van de vervoerautoriteit. Dit alles vindt de overheid belangrijk: collectief vervoer draagt immers bij aan een betere mobiliteit.

   

Overheid: behandel autodelen ook als publieke dienst

De vraag die dit oproept is of we deelauto’s niet op dezelfde manier moeten bekijken: als een belangrijke nieuwe dienst in het palet van vervoermogelijkheden en als alternatief voor de eigen auto als die (op dat moment) niet beschikbaar is. Deelauto’s kun je bovendien zien als een vorm van collectief vervoer. De auto’s zijn toegankelijk voor iedereen die lid is en de combinatie van openbaar vervoer en autodelen vormt een krachtig alternatief voor het eigen autobezit.

Moet de overheid dit niet omarmen? En vertellen wat autodelen is en waarom dit belangrijk is? Verdienen parkeerplekken voor deelauto’s geen heldere informatievoorziening? Wellicht wil je geen schreeuwerige reclame. Misschien kun je een mooi informatiebord ontwerpen, dat voor alle aanbieders gelijk is. Je kunt het zelfs persoonlijk maken: een mooie foto van de gebruikers met bijschrift: 'Deze mensen maken <wijk x> leefbaar en duurzaam'. Het bord verwijst naar een gemeentesite voor meer informatie. Zo’n site geeft natuurlijk ook informatie over initiatieven waar geen aparte parkeerplek voor nodig is. Zoals peer-2-peer deelauto’s of particuliere deelauto’s. Nog een vraag: brengt de gemeente de kosten voor onderhoud van bushaltes jaarlijks in rekening bij de vervoerder? En hoe zit dat met deelauto’s?

De mobiliteitshalte

Wellicht kan de bushalte in de toekomst wel uitgroeien tot een mobiliteitshalte: een plek waar je busreis begint, maar ook de plek waar je je deelauto oppikt. Waar je met een carpoolmaatje afspreekt of waar taxibusjes, bedrijfsbusjes en services als Uber hun reizigers mogen oppikken of afzetten. Hoe ver is dit toekomstbeeld nog bij ons vandaan?


Friso Metz
Projectmanager Verkeer en Vervoer
friso.metz@crow.nl


Reacties

Hemmo
Boeiende insteek om hetzelfde eens van een andere kant te bekijken. Ook nooit geweten dat Greenwheels voor reclamebelasting werd aangeslagen.
Wat de aanleg van de parkeerplaats betreft, zou ik het ook eens willen bekijken vanuit de (potentiële) gebruiker. Waar wil die mee geassocieerd worden? Met een dikke BMW of met de bus?
2-9-2014 16:23:10

Bas Hilckmann
Allereerst een leuk artikel! Autobezit groeit nog terwijl kilometers dalen, gevolg is meer stilstand in parkeren. Delen is de oplossing, idealiter later in combinatie met elektrisch. In ICT en techniek kan delen makkelijk. Initiatieven als Uber en Google-car verdwijnen niet meer. Ik wil graag meehelpen in het op Raadsniveau in een gemeente deze discussie faciliteren. Nu houden 'middenstanders' en wethouders elkaar vaak in een politieke gijzeling zonder vernieuwing of opbrengsten. Dus fracties; om de tafel!
28-8-2014 12:28:57

Henry Mentink
Ik denk dat overheid helemaal opnieuw naar de economie moet kijken en geheel nieuw tegen zaken aanmoet kijken. Als studenten wereldwijd al aan het staken zijn om nog de traditionele economielessen te volgen dan is er toch iets aan de hand.
28-8-2014 11:28:45

Marco
Ik vind het een goede sessie om serieus te kijken hoe je het als gemeente kan omdraaien: niet verbieden om autodelen een plekje te geven maar stimuleren en als publiek ondersteunde dienst helpen. Plekken vrijhouden werkt toch al niet meer als er meer van de peer tot peer systemen komen zonder organisatie. Het zou goed zijn als je in ieder geval de discussie startte wat je als gemeente met autodelen nog meer of anders kan doen.
28-8-2014 09:13:17

Abonneer
 Security code
Mét CROW onzichtbaar goed geregeld
Scroll naar boven