OV-Klantenbarometer: Rivaliteit loont

02-04-2014
Het stads- en streekvervoer is het afgelopen decennium steeds beter geworden. Dat merk je aan de staat van de haltes, aan reisinformatie, aan de voer- en vaartuigen en aan het personeel. We berichtten daar onlangs over.

Dat de verbetering echt zo wordt ervaren, blijkt ook uit het onderzoek OV-Klantenbarometer dat we nu voor het dertiende jaar hebben gehouden. Landelijk gezien gaan we van een rapportcijfer 6,8 in 2001 naar een 7,4 in 2013. En de 7,5 is in zicht. Welk mechanisme zorgt voor deze trend omhoog?
Om dat uit te leggen wil ik de vergelijking maken met het schaatsen. Nu is het maken van vergelijkingen altijd tricky – je begeeft je op glad ijs en je kunt makkelijk door iemand onderuit gehaald worden – maar toch denk ik dat deze vergelijking de toets der kritiek kan doorstaan.

Jorritsma als aanjager

Sinds de winterspelen in Sotsji weten we het zeker: het is de organisatie van het schaatsen die het Nederlandse schaatsen op een hoger plan heeft gebracht, met name door de opkomst van de commerciële ploegen. Met dank aan Rintje Ritsma. De prestaties zijn, sinds die ploegen kwamen, over de volle breedte omhoog gesprongen. ‘We’ hebben een flinke voorsprong genomen op de buitenlandse concurrentie, met vier clean sweeps: vier keer het podium vol met oranje gemutste schaatsers. In het ov was het een andere inwoner van Friesland die de aanzet gaf voor commerciële ploegen: Annemarie Jorritsma bereidde de Wet personenvervoer 2000 voor die dit mogelijk maakte.
Voordat de rivaliteit losbarstte, had je alleen de Kernploeg: VSN. De schaatsers hadden maar één kleur schaatspak. Toch bracht de Kernploeg wel eens een wereld- of een Olympisch kampioen voort, maar zo’n massaal succes als met de 23 medailles op de lange baan in Sotsji is niet eerder vertoond.

Rivaliteit stuwt concurrenten op

Activia, APPM, BAM, Beslist.nl, Brand Loyalty, Corendon, Liga en TVM zijn inmiddels bekende namen, net als hun schaatsers. Wie kent hen niet? De rivaliteit tussen de ploegen stuwt elke ploeg afzonderlijk op tot nog betere prestaties. Alleen al het Olympisch kwalificatietoernooi en de Nederlands Kampioenschappen zijn toernooien van wereldklasse. Sommige ploegen leggen zich toe op de korte, andere op de lange afstand. En er zijn natuurlijk ook all-roundploegen. De topcoaches als Orie, Kemkers, Van Velde, Groenewold, Adema en Timmer weten precies wat nodig is om op het juiste moment te pieken.

Nieuwkomers scoren hoog

Daar waar je vroeger eerst ‘in gesprek met het ijs’ moest komen, zo gaan de schaatsers er nu meteen vanaf het begin volop in. Het verschil maak je aan het begin! Daar zijn de ov-bedrijven ook achter: nieuwkomer EBS scoorde in 2012 meteen een 7,6 in de OV-Klantenbarometer, HTMbuzz in 2013 in zijn eerste jaar een 7,5 en als klap op de vuurpijl scoort dit jaar de door Arriva overgenomen treindienst Zwolle – Emmen een 7,7 (dat was 6,3 bij de vorige vervoerder).

Waar in het schaatsen rivaliteit en soms al dan niet gespeelde onenigheid heerst, daar is er ook de samenwerking in team pursuits en bij de promotie van de schaatssport. In het ov kun je denken aan gezamenlijke projecten als OV-chipkaart en 9292, maar ook aan de initiatiefgroep Samen op Reis van ROVER en Urgenda.

Op de achtergrond zijn er de sponsors. Je hoort ze niet veel, maar zij bepalen de doelen die moeten worden gehaald en met hun premies worden de ploegen geprikkeld extra hun best te doen. Ook wat dat betreft gaat de vergelijking met ov op met de stadsregio’s en provincies als subsidiegevers; bovendien geven de meeste bonussen en malussen afhankelijk van de prestaties. Maar misschien nog wel belangrijker dan de bonussen is in beide sectoren de publiciteit die gegenereerd kan worden.

OV-Klantenbarometer 2013

Zowel bij het schaatsen  als in het ov wordt er bezuinigd. Zowel bij het schaatsen als in het ov haken aan het eind van het seizoen partijen af. En hier gaat de vergelijking wel enigszins mank, want in het schaatsen  zijn sponsors en ploegen onverbrekelijk met elkaar verbonden, terwijl in het ov de sponsors en de ploegen verschillende entiteiten zijn. Hoe dan ook, de prestatiedrang blijft. Rivaliteit loont! En om onbescheiden te eindigen: onze eigen OV-Klantenbarometer, waarvan de cijfers pas weer zijn gepubliceerd, wakkert die rivaliteit enigszins aan. Om zo tot nóg betere prestaties te komen in het stads- en streekvervoer.
 
Gerard van Kesteren
Projectmanager Verkeer en Vervoer
Gerard.vanKesteren@kpvv.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht
Abonneer
 Security code
Scroll naar boven