Netwerkdag Collectief Vervoer

  • Datum: 18-01-2018
  • Duur: 1 dag
  • Locatie: De Kuip, Rotterdam
  • Productgroep: Congres
  • Soort: Gratis

Onder het motto 'samen verder' worden voor het eerst de traditionele OV-Netwerkdag en het Landelijke congres Doelgroepenvervoer gecombineerd in één dag. De Netwerkdag Collectief Vervoer brengt dit jaar sleutelfiguren uit het openbaar en publiek vervoer samen, met als doel door uitwisseling van kennis en inzichten het collectief vervoer een innovatieve impuls te geven. Het congres is een samenspel van inspirerende keynotes, parallelsessies, talks en een netwerklunch.

 
Gratis
18-01-2018, Stadion Feijenoord - De Kuip
  • Onder leiding van dagvoorzitter Judith de Bruijn gaan we 18 januari 2018 aan de slag met het thema Collectief Vervoer. Het is een samensmelting van de OV-Netwerkdag en het congres over Doelgroepenvervoer. Werelden vinden elkaar op deze dag. En dat is ook waar we naartoe gaan: we moeten samen verder.  

    Programma

    's Ochtends op het Community Plein kunt u onder het genot van een kop koffie uw eigen programma samenstellen. U kunt deelnemen aan verschillende co-creatie sessies, OV-Community Cafe, een masterclass over succesvol samenwerken, en meer. Bekijk het volledige programma bij Tab 'Programma'.

    Congres app

    Voor de liefhebbers die alvast graag real time op de hoogte gehouden willen worden van het programma, achtergronden en de laatste nieuwtjes: download gratis de congres-app NDCV2018. De app is verkrijgbaar in Apple Store en Play Store. De inlogcode voor het gebruik van de app: NDCV2018.

              

    Voor wie

    Ov-partners van overheden, opdrachtgevers en -nemers, belangenorganisaties, doelgroepenvervoer, kennisinstituten, initiatiefnemers, belangenorganisaties, adviesbureaus, kennisinstituten en studenten (mobiliteit, verkeerskunde, logistiek, ruimtelijke ordening).

    *Let op: Er wordt dit jaar een toegangsprijs van 175 euro ex btw gehanteerd voor adviesbureaus (deze prijs wordt ook gefactureerd bij no show zonder tijdige afmelding - uiterlijk 1 dag van tevoren). Overige organisaties hebben kosteloos toegang.  

  • Programma

    09.30 uur – Inloop en registratie
    Geen plenaire start, maar meteen actie op het Community Plein. Pak een kop koffie, stel je eigen programma samen en ga naar een van de co-creatie sessies waar, door middel van aansprekende (visuele) voorbeelden, thema’s/projecten worden gepresenteerd.

    Co-creatie sessies:

    Graag wisselen we van gedachten tijdens de co-creatie sessies.
    Alle sessies zijn onderverdeeld in 5 hoofdthema's:

    Informatie over de reis

    • Creëer een toegankelijk ov-netwerk met behulp van betrouwbare en juiste reis- en voorzieningen informatie!
    • De reis in beeld: dashboard D2D 
     

    Reiziger centraal

    • Vraaggestuurd OV (Winnaars Summer Challenge)
    • MaaS in landelijk gebied

    Duurzaamheid
    • Zero Emissie doelgroepenvervoer
    • Toegankelijkheid voor iedereen
     
    Opdrachtgeverschap
    • Modelbestek doelgroepenvervoer: balans tussen prijs en kwaliteit
    • Regiecentrale
    • Meten is weten: kwaliteit in het doelgroepenvervoer

    Samenwerking
    • Community Café
    • Community doelgroepenvervoer
    • CV-Lab
     

    12.00 uur - Netwerklunch 
    Heerlijke broodjes, soep en andere lekkernijen.

    13.00 uur - Samen verder
    Een prikkelende masterclass over succesvol samenwerken en hoe je slimme
    samenwerkingsverbanden realiseert.
    De introductie van de Collectief Vervoer Community is daar onderdeel van.

    14.00 uur – Community Plein
    Vervolg co-creatie sessies. Het OV-Community Café is open voor bezoek. In het café mogen de deelnemers zelf bedenken waarover zij het gaan hebben. Wie heeft een thema waarover hij wil discussiëren of naar zou willen luisteren? De thema’s worden geïnventariseerd en genoteerd. Door middel van het opsteken van een 1,2,3 -kaart worden 3 thema’s gekozen. Degene die het thema heeft aangebracht wordt de side-kick. Wim faciliteert het gesprek en daagt uit tot reactie. Wil je meepraten dan neem je plaats op de lege stoel. Ieder thema wordt ca 15 min besproken.Consumpties staan klaar.
     
    15.00 uur – Plenaire afsluiting
    Wat hebben we vandaag geleerd tijdens de co-creatie sessies en in het OV-Community Café? Wat viel op en hoe gaan we verder?
    Met elkaar wordt een manifest samengesteld van 10 uitdagingen. Dit manifest wordt overhandigd aan de ministeries van I&M en VWS. 

    16.15 uur – Napraatborrel of op huis aan
    Dagvoorzitter Judith de Bruijn zorgt voor scherpte, sfeer en interactie.

    Congres-app

    Via de NDCV app blijf je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen (zie tab Congres-app voor instructies).

  • 's Ochtends op het Community Plein kunt u onder het genot van een kop koffie uw eigen programma samenstellen. U kunt kiezen uit verschillende sessies. Aanmelden voor de sessies kan op de dag zelf bij het Community Plein. Alle sessies zijn onderverdeeld in 5 hoofdthema's:

    1. Informatie over de reis

    Creëer een toegankelijk ov-netwerk met behulp van betrouwbare en juiste reis- en voorzieningen informatie! 

    Reizigers met een beperking willen zich zo vrij mogelijk zelfstandig kunnen verplaatsen en dus óók gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Binnen een toegankelijk ov-netwerk is toegang tot betrouwbare en juiste informatie om de reis te plannen en gegevens over bijbehorende voorzieningen van cruciaal belang! Daarbij komen we verschillende uitdagingen tegen, waarover we binnen deze workshop met elkaar in discussie gaan met als doel gezamenlijk de schouders te zetten onder het doorvoeren van de aangedragen verbeteringen.

    2. Reiziger centraal

    Vraaggestuurd OV (winnaars Summer Challenge)

    Deze jonge veranderaars en winnaars van de Summer Challenge willen in drie fases het hele concessiesysteem op de schop nemen. In de eerste fase worden enkele kleinschalige buslijnen vraaggestuurd. In fase 2 wil TEMRA één platform creëren waarin plannen, boeken en betalen mogelijk is. Op dit platform is ook aandacht voor de feedback van de reizigers. Ten slotte vervalt de plicht van een vervoerder om in een bepaald gebied een vaste frequentie aan te bieden. "Daarentegen wordt het mogelijk om als vervoerder een vergunning te verkrijgen om in bepaalde gebieden te mogen rijden. Hierdoor kunnen meerdere vervoerders één gebied bedienen en dit creëert marktwerking”. RET heeft contact gelegd om het idee te proberen bij een buslijn in Vlaardingen.

    MaaS in landelijk gebied

    De wereld is in beweging, ook die van mobiliteit. Een belangrijke ontwikkeling is de digitale revolutie en de steeds verder groeiende digitale mogelijkheden (big data, online reserveren, online betalen, digitale sleutels, locatiebepaling voertuigen, enz.). Tezamen met de toenemende keuzevrijheid, verstedelijking, krimp, groeiend belang van informele netwerken (zowel online als fysiek), deeleconomie en herallocatie van financiële middelen. Kan 'Mobility as a Service' (MaaS) bij al deze ontwikkelingen een rol spelen? Zit daarbij alle kracht in MaaS of kan het niet zonder flankerend overheidsbeleid? Welke rol heeft de overheid? Is er verschil tussen stad en platteland? Deze en nog vele andere vragen komen aan de orde.

    3. Duurzaamheid

    Zero Emissie Doelgroepenvervoer

    Alle vormen van vervoer moeten verduurzaamd worden om de klimaatdoelen te halen, zo ook het doelgroepenvervoer. In verschillende regio’s en gemeenten experimenteren opdrachtgevers en vervoerders al met Zero Emissie voertuigen, maar toepassing op grote schaal lijkt nog ver weg. Hoe kan deze transitie versneld worden? Met die centrale vraag in gedachten heeft een Coalition of the Willing Zero Emissie Doelgroepenvervoer – een groep koplopers uit de volle breedte van de sector – een aantal belangrijke knelpunten en mogelijke oplossingen verkend. Momenteel werkt deze coalitie deze verkenning verder uit tot een volwaardig actieprogramma, inclusief een sectorbreed akkoord. Wilt u weten hoe u kunt bijdragen om het doelgroepenvervoer zero emissie te maken? Tijdens de sessie gaan we hier uitgebreid op in!

    Toegankelijkheid voor iedereen

    Toegankelijkheid is een voorwaarde voor een inclusieve samenleving aldus de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Daarvoor moet het mobiliteitssysteem en openbare ruimte goed toegankelijk zijn voor iedereen. Hoe staat het hiermee, wat vinden gebruikers hiervan en wat zijn de verbeterpunten?

    4. Opdrachtgeverschap

    Regiecentrale

    We zien twee ontwikkelingen bij Openbaar vervoer en Doelgroepenvervoer. Enerzijds willen we WMO-ers stimuleren om gebruik te gaan maken van het Openbaar Vervoer. Anderzijds willen we in de daluren Openbaar Vervoerreizigers kunnen vervoeren met de regiotaxi. Door de inzet van een regiecentrale kun je dit bewerkstelligen. Diana van Hese van Transvision laat u graag zien wat de mogelijkheden zijn van de inzet van een regiecentrale om beide doelgroepen te faciliteren. Bovendien wil zij graag samen met u, in de vorm van een workshop, de andere mogelijkheden verkennen.

    Meten is weten: kwaliteit in het doelgroepenvervoer

    Wat moet je als opdrachtgever echt weten over het doelgroepenvervoer om de kwaliteit ervan te kunnen beoordelen? Die vraag staat centraal in  deze sessie. We vertellen u meer over de basisinformatie set kleinschalig vervoer waar we aan werken. Een hulpmiddel om snel inzichtelijk te krijgen wat de kwaliteit van het vervoer is. Daarbij kijken we breed naar de kwaliteit van de uitvoer van het vervoer. We willen van u weten wat u echt belangrijk vindt om te weten over de kwaliteit van het vervoer.

    4. Samenwerken

    Community Café

    In het café mogen de deelnemers zelf bedenken waarover zij het gaan hebben. Wie heeft een thema waarover hij wil discussiëren of naar zou willen luisteren?  Wim van Tilburg is jullie gastheer.

    Community doelgroepenvervoer

    In Nederland zijn tientallen verschillende opdrachtgevers bezig met het doelgroepenvervoer. Dit vakgebied vraagt veel specifieke kennis en ervaring. En de ontwikkelingen staan niet stil. CROW merkt in haar contacten met deze opdrachtgevers dat er grote behoefte bestaat aan het delen van kennis. Een Collaborative Community waar je niet alleen kennis kunt halen en brengen, maar ook met elkaar kunt samenwerken aan projecten of nieuwe ideeen. Om in deze behoefte te voorzien gaat CROW in 2018 een Community Doelgroepenvervoer oprichten. Wij willen in deze workshop graag met u de mogelijkheden en kansen gaan verkennen en inventarisen.

    Aan welke informatie heeft u behoefte? In welke vorm wilt u deze informatie aantreffen? Wilt u ook uw eigen ervaring delen met de community? Kortom, als u open staat voor samenwerken, dan wilt u deze workshop niet missen!

    CV Lab: Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer

    Het CV Lab loopt parallel aan de co-creatie sessies, u kunt deze helaas niet gelijktijdig bijwonen. Inhoudelijk informatie is te vinden in de tab CV Lab: Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer.
    (uitsluitend tijdens met middagprogramma)

    De volgende sessies zijn helaas komen te vervallen: 'Modelbestek doelgroepenvervoer: balans tussen prijs en kwaliteit' en 'De reis in beeld: dashboard D2D'.

  • Tijdens het CV Lab gaan we met de integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer aan de slag. Het CV Lab loopt parallel aan de co-creatie sessies, u kunt deze helaas niet gelijktijdig bijwonen. Net als de co-creatie sessies kunt u zich op de dag zelf hiervoor aanmelden.

    Van het doelgroepenvervoer maken 640.000 tot 680.000 mensen gebruik. De helft bestaat uit reizigers die vanuit de WMO ondersteuning krijgen. De andere helft uit senioren en (jonge) reizigers in de krimpgebieden. De verwachting is dat de vraag naar doelgroepenvervoer zal toenemen. Om reizigers vanuit het doelgroepenvervoer gebruik te laten maken van het OV wordt gewerkt aan verbeteringen in brede zin. Niet alleen aan de fysieke toegankelijkheid maar ook aan het wegnemen van mentale barrières. Naast de wenselijkheid van een inclusieve samenleving spelen de beheersing van de kosten een rol. Het doelgroepenvervoer is per reizigerskilometer gemiddeld vijf keer zo duur dan het reguliere openbaar vervoer.

  • App

    Voor de liefhebbers die alvast graag real time op de hoogte gehouden willen worden van het programma, achtergronden en de laatste nieuwtjes: download gratis de NDCV2018 App. De app is verkrijgbaar in Apple Store en Play Store. De inlogcode voor het gebruik van de app: NDCV2018.

              
  • U kunt zich via onderstaande groene inschrijfknop aanmelden.

    *Let op: Er wordt dit jaar een toegangsprijs van 175 euro ex btw gehanteerd voor adviesbureaus (deze prijs wordt ook gefactureerd bij no show zonder tijdige afmelding - uiterlijk 1 dag van tevoren). Overige organisaties hebben kosteloos toegang. 

  • De Netwerkdag Collectief Vervoer staat op 18 januari 2018 onder leiding van dagvoorzitter Judith de Bruijn. 
    We stellen haar graag aan u voor:

    Meer informatie over Judith de Bruijn
    Netwerkdag Collectief Vervoer, OV-Netwerkdag, landelijk congres Doelgroepenvervoer
  • Locatie



    Stadion De Kuip - Maasgebouw
    Van Zandvlietplein 1
    3077 AA Rotterdam

    Routebeschrijving
Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven