Thema Wegontwerp en weginrichting
CROW heeft een eerste ontwerp van een standaard basiswegsituatie laten maken: een kruispunt met verkeerslichten buiten de bebouwde kom. Het ontwerp helpt bij het op de juiste wijze toepassen van de RVV-borden, markering, bebakening en bewegwijzering.
CROW ondersteunt de provincies bij het samenstellen van goed ontworpen infrastructuur. Naast het feitelijke ontwerp van een kruispunt of rotonde zijn de juiste RVV-borden, markering, bebakening en bewegwijzering essentieel in het veilig functioneren van de infrastructuur. Uitgangspunt is dat de uitwerking sober maar doelmatig is én voldoet aan de Nederlandse wetgeving en richtlijnen.
In de eerste projectfase is nu één standaardwegsituatie gemaakt, een kruispunt met verkeerslichten. Het is een volledig (schematisch) ontwerp met de juiste RVV-borden, markering, bebakening en bewegwijzering. Wegbeheerders kunnen zo beoordelen of eigen ontwikkelde richtlijnen of handboeken aanpassing behoeven. De bedoeling is dat regionale verschillen zoveel mogelijk worden vermeden en dat de verkeersveiligheid op het provinciale wegennet toeneemt.
Complex kruispunt
Het ontwerp is een complex kruispunt waarbij voor de verschillende takken van het kruispunt een andere configuratie is uitgewerkt. Hierdoor kunnen wegbeheerders voor een eigen ontworpen kruispunt met verkeerslichten nagaan welke borden bij de verschillende configuraties moeten worden toegepast. In een latere fase van het project worden andere kruispunten uitgewerkt.
RVV-borden en bewegwijzering zitten elkaar nog wel eens in de weg. Van belang is in een vroegtijdig stadium van het ontwerp alle noodzakelijke borden in beeld te hebben. Vaak komen de afstanden van RVV-borden en bewegwijzering ten opzichte van de stopstreep overeen en worden de borden op dezelfde locatie geplaatst waardoor de weggebruikers op die locatie veel informatie in één keer krijgt. Dit leidt tot het negeren van de informatie. Een juiste plaatsing van de borden bevordert de leesbaarheid en de informatieverwerking.
Download
Bekijk de standaard basiswegsituatie op deze pagina.
Delen via