Vanzelfsprekend openbaar vervoer

  • Productgroep:Download / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Vakgebied(en):Verkeer en Vervoer
  • Auteur:Cretien Gerrits, Sebastiaan van Kooij, Lars Lutje
  • Datum uitgifte:22 apr 2009
  • Druk:1
  • Artikelnummer:K-D7337

De meest effectieve manier om het openbaar vervoer vanzelf te laten spreken is eenvoudiger taal. Het liefst gewone-mensentaal. De basisinformatie over het openbaar vervoer moet voor iedereen hetzelfde zijn. Wel hebben blinden, slechtzienden, slechthorenden en mensen met een andere beperking extra informatie nodig.


Vanzelfsprekend openbaar vervoer is design for all: begrijpelijke oplossingen zijn vaak simpele oplossingen. Lijnennet en dienstregelingen kunnen meer intuïtief zijn, zodat je bijna als vanzelf weet hoe ze in elkaar steken.

Vanzelfsprekende knooppunten wijzen vanzelf de weg. Denk bijvoorbeeld aan hoe je op Schiphol snel en gemakkelijk je weg vindt.

Vanzelfsprekende reisinformatie is niet méér maar betere informatie. Anders dan ov-autoriteiten misschien denken zitten veel reizigers helemaal niet te wachten op actuele informatie op elke halte of allerlei technologische snufjes als een ‘OV-TomTom’. Ze willen gewoon geen gedoe. Zo is een lijnennetkaart al een stuk handiger te gebruiken met een stratenregister plus per straat de lijnen die in de buurt komen.