UPDATE 9: Duurzame en slimme mobiliteit

  • Productgroep:Drukwerk / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Vakgebied(en):Verkeer en Vervoer
  • Datum uitgifte:16 jan 2014
  • Aantal pagina's:20
  • Druk:1
  • Artikelnummer:K-15189

Hoewel in een tijd van bezuinigingen de aandacht voor nieuwe ontwikkelingen beperkt is, lijkt er toch een kentering op komst in het verkeers- en vervoerbeleid. In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) uit 2012 staat bereikbaarheid nog voorop, maar het leefbaarheidsaspect krijgt al meer aandacht. Met de Beter Benutten-projecten kun je spreken van een belangrijke stap in de omslag van vraagvolgend naar sturend beleid. En medio 2013 verscheen het SER-energieakkoord, waar een hoofdstuk is gewijd aan duurzame mobiliteit. De dag dat we gaan sturen op duurzame mobiliteit komt zo steeds dichterbij.

Prijs per stuk: Gratis

Een van de discussiepunten is of de transitie vooral van bovenaf (lees de EU en de rijksoverheid) of juist van onderaf (lees de reizigers) tot stand moet worden gebracht. Of misschien iets daartussen: de gemeenten? De gemeenten zitten letterlijk in de middenpositie. Ze zijn weliswaar afhankelijk van het rijksbeleid, maar ze kunnen ook zelf beleid maken en omzetten in de concrete daden. En het belangrijkste is: ze zitten dicht bij de burger. Ze kunnen daarom een belangrijke rol spelen bij de transitie naar duurzame mobiliteit.

In deze editie van onze Update zetten we een aantal ontwikkelingen, ervaringen en meningen in perspectief.

  • Duurzame mobiliteit wordt vooral geassocieerd met CO2-reductie.
    Is dat terecht?
  • Duurzame mobiliteit vraagt transities in denken, handelen en gedrag.
    Hoe krijg je Nederland op dat kantelpunt?
  • Wat zijn de grootste drempels voor zo'n transitie?
  • Zijn we met de SVIR en de SER-energienota op de goede weg?

In de Update gaan we samen met belanghebbenden, experts en praktijkdeskundigen op zoek naar de antwoorden.