UPDATE 3: Gedrag. Beïnvloedbaar?

  • Productgroep:Drukwerk / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Vakgebied(en):Verkeer en Vervoer
  • Datum uitgifte:30 okt 2010
  • Druk:1
  • Artikelnummer:K-6346

We horen steeds vaker dat het beïnvloeden van gedrag de sleutel is tot effectief beleid. Maar hoe werkt dat dan? En wat levert dat op? Is gedragsbeïnvloeding hetzelfde als communicatie? Of komt het er op neer dat overheden zich in privékeuzes van burgers mengen? En welke inzichten uit de gedragspsychologie zijn van belang?

Prijs per stuk: Gratis

Projecten laten zien dat gedragsbeïnvloeding werkt, maar lang niet altijd zoals het bedoeld is. Dat geldt zeker bij het onderwerp mobiliteit. We denken vaak in verkeers- en reizigersstromen maar het gaat om individuen met een eigen agenda, een eigen sociale omgeving en tal van omstandigheden ‘van buitenaf’ die zich niet of heel lastig laten beïnvloeden. Toch biedt gedragsbeïnvloeding veel perspectief, zeker nu de middelen schaars worden en infrastructurele oplossingsmogelijkheden beperkter.

Dat gedragsbeïnvloeding effectief kan zijn, valt af te leiden uit de resultaten die andere sectoren behalen. Vraag het reclamemensen. Als gedragsbeïnvloeding via reclame niet zou werken, zou reclame niet meer bestaan. Maar er zijn ook andere voorbeelden, dichter bij huis, die laten zien dat gedragsbeïnvloeding werkt.

In deze editie van onze Update zetten we een aantal ontwikkelingen, ervaringen en meningen in perspectief.

  • Hoe speelt gedragsbeïnvloeding in diverse organisatie?
  • Wat werkt het beste?
  • Wat zijn de belangrijkste lessen?
  • Wat zijn de plannen voor de komende tijd?

In de Update gaan we samen met belanghebbenden, experts en praktijkdeskundigen op zoek naar de antwoorden.