Sumo: stap voor stap naar ander reisgedrag Gedragsprojecten opzetten, bijsturen & evalueren

  • Productgroep:Drukwerk / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Vakgebied(en):Verkeer en Vervoer
  • Datum uitgifte:08 aug 2014
  • Aantal pagina's:48
  • Druk:1
  • Artikelnummer:K-025

Sumo is het Zweedse systeem voor evaluatie van mobiliteitsprojecten. Het is vooral een geschikte methode voor projecten en programma’s die gedrag beïnvloeden.

Prijs per stuk: Gratis

Sumo is ontwikkeld om reisgedrag te beïnvloeden. Met Sumo bouwt, volgt en evalueert u projecten stap voor stap. De stappen volgen elkaar logisch op. In deze brochure leggen we deze stappen uitgebreid uit. Met sjablonen, tips, tools en voorbeelden die u meteen kunt gebruiken.
 

Gebruikers centraal

Sumo werkt eenvoudig en flexibel. Het draait niet alleen om de maatregelen, maar juist om de gebruikers en hun gedrag. Als je alleen kijkt naar maatregelen, zoals een nieuwe app of buslijn, dan kom je nauwelijks verder dan het tellen van de gebruikers. Met de stappen van Sumo werk je via ander gedrag toe naar effecten als minder autokilometers, minder parkeeroverlast en minder uitstoot. Door vanaf het begin te bepalen wat voor gedrag je wilt veranderen, kun je de activiteiten en effectmeting meteen goed uitvoeren.

Sumo Toolkit

In de Sumo Toolkit vindt u meer informatie en handige documenten: praktijkvoorbeelden, sjablonen, vragenlijsten etc.

MaxEva

In MaxEva vindt u effectstudies van projecten met mobiliteitsmanagement. De Sumo-stappen maken inzichtelijk wat de projecten hebben opgeleverd.

Sumo Effectcalculator

De Sumo Effectcalculator is een Excel-toepassing waarmee u snel de effecten van projecten op het gebied van mobiliteitsmanagement kunt inschatten.
1 Sumo uit Zweden
1.1 Europese standaard
1.2 Voor professionals
2 Hoe werkt Sumo
2.1 Sumo in een tabel
2.3 Fasen van verandering
3 Opzetten: van doel naar aanbod
3.1 Doel en doelgroepen
3.1.1 Formuleer doelen ‘smart’
3.1.2 Kies je doelgroep
3.1.4 Partijen
3.2 Gewenst gedrag
3.2.1 Doe meer met ongeveer
3.2.2 Sumo en (sociale) marketing
3.3 Aanbod
3.3.1 Mogelijke activiteiten
3.3.2 Stel ook tussendoelen
4 Uitvoeren en bijsturen: van aanbod naar resultaat
4.1 Stap A-D: aanbod
4.1.1 Doe aantrekkelijk aanbod
4.2 Stap E-G: gewenst gedrag
4.2.1 Weet aantal en aandeel
4.2.3 Gebruik een controlegroep
5 Evalueren: het resultaat
5.1 Stap H-I: resultaat
5.1.1 Bereken effect
5.1.2 Breng kosten in kaart
5.2 Op en neer
6 Definities Sumo
7 Voorbeeld: Sumo voor bedrijventerrein Werklust
7.1 Vraagstuk in kaart brengen
7.2 Projectplan opzetten
7.3 Project uitvoeren en bijsturen
7.4 Resultaten project
Bijlage 1 Sumo-sjablonen
Bijlage 2 Effecten berekenen
Bijlage 3 Sumo en andere methoden
1. Tools die Sumo gebruiken
2. Tools en literatuur over gedrag
Bijlage 4 Cijfers liegen niet, maar wij wel
Bijlage 5 Vragenlijsten
Bijlage 6 Internet
Bijlage 7 Met dank aan